Izvorni znanstveni članak
Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika
Ivan Srša
; Hrvatski restauratorski zavod, Zagreb
Sažetak
Na nekoliko karakterističnih primjera konzervatorsko-restauratorskih zahvata izvedenih od 1950. do 2010. razmatraju se teorija i
praksa prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika u Hrvatskoj. U tekstu se obrazlažu pojmovi nevidljive
unutarnje i vidljive vanjske prezentacije zidnih slika. Unutarnji dio svake prezentacije čini tvarna struktura zidne slike, njezini izvorni materijali i oni koji su uneseni tijekom konzervatorsko-restauratorskih zahvata (između žbuke i zida, u žbukanim slojevima i među njima, te unutar i na površini slikanoga sloja). Vidljivi vanjski dio prezentacije tvori likovna struktura zidnih slika i s njom usklađen estetski dojam ostvaren reintegracijom žbukanog i slikanog sloja. Obje su prezentacije zidnih slika rezultat kritičkom interpretacijom odabranog pristupa i s njim usklađenih postupaka. Kao temeljni kriterij za vrednovanje prezentacije predlaže se kvaliteta izvedenog zahvata, a budući da je svaki zahvat drukčiji, vrednovanje njegove kvalitete zahtijeva i usklađen pristup.
Pojam kritičke interpretacije defi niran je kao autorski čin interpretatora, voditelja projekta i stručne skupine, koja pristup prezentaciji
određuje nakon provedenih multidisciplinarnih istraživanja. Tim se pristupom određuju ciljevi i metode za postizanje odabrane prezentacije zidnih slika, oni se razmatraju kroz reinterpretaciju pojmova: konzervatorski, restauratorski i konzervatorsko-restauratorski
pristup. Konzervatorski pristup podrazumijeva prijeko potrebnu konsolidaciju oštećene tvarne strukture zidnih slika uz istodobno zadržavanje onog estetskog stanja u kakvom su one zatečene ili otkrivene nakon odstranjivanja višeslojnih vapnenim premaza i/ili žbukanih slojeva. Nasuprot tomu, restauratorski pristup osim nužne konsolidacije podrazumijeva i zahvate koji pridonose estetskoj konsolidaciji zidnih slika. Njime se na oštećenim dijelovima izvornoga slikanoga sloja intervenira zahvatima katkad i većih, ali još uvijek dopustivih razmjera, koji reintegracijom slikanoga sloja osim retuša uključuju i djelomične rekonstrukcije izgubljenih dijelova. Konzervatorsko-restauratorski pristup spona je među dva spomenuta pristupa kojom se prijeko potrebna konsolidacija tvarne strukture (unutarnja prezentacija) i optimalan estetski dojam (vanjska prezentacija) zidnih slika ostvaruju najnužnijim zahvatima i minimalnim intervencijama u obje prezentacije.
Ključne riječi
zidne slike; unutarnja i vanjska prezentacija; kritička interpretacija; vrednovanje prezentacije
Hrčak ID:
199540
URI
Datum izdavanja:
15.12.2010.
Posjeta: 1.400 *