Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v20i1.2552
Kako prepoznati i analizirati pogrešna shvaćanja povezana s konceptom jednadžbe kemijske reakcije?
Sanda Šimičić
orcid.org/0000-0002-3275-8014
; Primary school Split 3
Draginja Mrvoš-Sermek
; University of Zagreb, Faculty of Science, Department of Chemistry
Sažetak
Rezultati edukacijskih istraživanja ukazuju na učestalost pogrešnih shvaćanja temeljnih kemijskih pojmova kod učenika svih obrazovnih razina. Uzrok tome je i apstraktna priroda nastavnog predmeta koja od učenika zahtijeva više kognitivne sposobnosti pri usvajanju sadržaja. Uzimajući u obzir te spoznaje, provedeno je istraživanje čiji je cilj bio prepoznati i analizirati pogrešna shvaćanja učenika povezana s konceptom jednadžbe kemijske reakcije. Rezultati ovog istraživanja poslužili su za osmišljavanje i provedbu kvazieksperimenta s ciljem unaprjeđenja poučavanja navedenog koncepta, koje je u tijeku. U istraživanju koje je provedeno u prosincu 2013. godine sudjelovalo je 357 učenika osmih razreda osnovnih škola. Zadatcima višestrukog izbora provjeravana je sposobnost povezivanja dvaju načina prikaza kemijske promjene, jednadžbom kemijske reakcije i čestičnim crtežom. Analizom prikupljenih podataka uočena su različita pogrešna shvaćanja povezana s nerazumijevanjem pojmova: atom i molekula, stehiometrijski broj i indeks, reakcijski sustav i elementarna pretvorba, kao i poteškoće primjene zakona o očuvanju mase. Rezultati ovog istraživanja ističu vrijednost čestičnog crteža kao nastavnog alata čija uporaba pri provjeri znanja omogućava analizu konceptualnog razumijevanja jednadžbe kemijske reakcije.
Ključne riječi
čestični crtež; jednadžba kemijske reakcije; pogrešna shvaćanja; temeljni kemijski pojmovi
Hrčak ID:
199585
URI
Datum izdavanja:
30.3.2018.
Posjeta: 1.804 *