Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/govor.2017.34.08

Interakcijske retoričke strategije u znanstvenom  diskursu (na primjeru znanstvenog jezika Ivana  Ivasa)

Tatjana Balažic Bulc orcid id orcid.org/0000-0003-2731-9399 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Ljubljani
Vesna Požgaj Hadži orcid id orcid.org/0000-0002-4405-4620 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Ljubljani


Puni tekst: hrvatski pdf 295 Kb

str. 127-151

preuzimanja: 1.240

citiraj


Sažetak

Znanstveni diskurs tradicionalno označavaju pojmovi kao što su racionalnost, strogost, ekonomičnost, jednoznačnost i sl., a znanstvena je komunikacija često opisivana kao apstraktna, usmjerena na sadržaj. Međutim, razvojem suvremenih tehnologija i internetizacije taj se pogled drastično mijenja. Sve se češće odbacuju elitne prakse i specijalni diskurs polako prelazi u javni, pa se može reći da su u jeziku znanosti ostali još samo mitovi o objektivnosti i neutralnosti jezičnih elemenata te izostanku emocionalno-ekspresivnih elemenata. Različita istraživanja potvrdila su da se znanstveni diskurs, kao i svaki drugi, odvija na dvjema razinama, autonomnoj i interaktivnoj. To znači da funkcija znanstvenog teksta nije samo referencijalna, odnosno informativna, već i komunikacijska, a komunikacijom između autora teksta i čitatelja/slušatelja uvijek se razotkrivaju karakter, mišljenja i stavovi sudionika komunikacije. Jedna je od temeljnih komunikacijskih funkcija znanstvenog teksta uvjeravanje, koje je u centru pozornosti ovog rada. U njemu se diskursnom analizom proučavaju različite retoričke strategije kojima autor uspostavlja interakciju s čitateljem kako bi privukao njegovu pozornost i uvjerio ga u točnost i prihvatljivost vlastitih stavova. Polazeći od pretpostavke da je svaki tekst obilježen individualnim stilom autora, u kojemu se odražavaju autorov karakter, mišljenja i stavovi, kao studija primjera poslužili su nam nasumce odabrani znanstveni radovi Ivana Ivasa. U prvom dijelu istražuje se strategija naslovljavanja, a u drugom dijelu metadiskursne strategije uspostavljanja interakcije s čitateljem: strategije ograđivanja, pojačavanja, izražavanja odnosa prema izloženoj tvrdnji, izravnog obraćanja čitatelju/slušatelju te strategija vlastitog angažiranja. Kvalitativna analiza komunikacijskih retoričkih strategija u znanstvenim radovima pokazuje da Ivas različitim jezičnim elementima pokušava privući pozornost čitatelja/slušatelja, pri čemu se uglavnom pridržava pravila znanstvenog diskursa, ali koristi i emocionalnoekspresivne jezične elemente koji postaju obilježje njegova individualna stila. Na taj se način potvrđuje pretpostavka da pravila o objektivnosti, neutralnosti i sl. vrijede za znanost i znanstvena istraživanja, dok se za znanstveni jezik to ne bi moglo reći.

Ključne riječi

znanstveni diskurs; retoričke strategije; metadiskurs; interakcijski metadiskurs

Hrčak ID:

199677

URI

https://hrcak.srce.hr/199677

Datum izdavanja:

30.4.2017.

Posjeta: 2.374 *