Izvorni znanstveni članak
MOGUĆI UTJECAJ OBJAVLJENIH REZULTATA PREDIZBORNIH ANKETA NA IZBORNO PONAŠANJE BIRAČA
Vesna LAMZA POSAVEC
Stanko RIHTAR
Sažetak
U istraživanju se nastojao procijeniti mogući utjecaj publiciranih
rezultata predizbornih anketa na glasačke preferencije i namjeru
izlaska na izbore. Pritom se pošlo od pretpostavke da je izravan
utjecaj na glasače moguć ako su zadovoljeni sljedeći uvjeti: da
su vidjeli ili čuli rezultate takvih anketa, da poznaju njihove
rezultate i vjeruju u njihovu vjerodostojnost. Podaci su prikupljeni
na reprezentativnim uzorcima punoljetnoga stanovništva Hrvatske
u zadnja tri dana izborne kampanje uoči izbora za Hrvatski
sabor 2003. i prvoga kruga izbora za predsjednika Republike
Hrvatske 2005. godine. Rezultati ponajprije sugeriraju da je čak i
teorijski utjecaj tada publiciranih istraživanja bio razmjerno malen.
Pokazalo se, nadalje, da je u istraživanju iz 2003. onih na
koje se teorijski moglo utjecati bilo najviše među potencijalnim
glasačima tada drugoplasiranoga SDP-a, a u istraživanju uoči
izbora 2005. među mogućim glasačima vodećega
predsjedničkoga kandidata Stjepana Mesića. Međutim, pokazalo
se da su uočene razlike pozitivno povezane s naobrazbom i
nekim drugim demografskim osobinama ispitanika, ali ne i s
pokazateljima mogućeg utjecaja predizbornih istraživanja.
Rezultati su u skladu s nalazima većine istraživanja provedenih u
svijetu, a iz kojih proizlazi da nema uvjerljivih znanstvenih dokaza
o značajnijem izravnom utjecaju publiciranih rezultata
istraživanja javnoga mnijenja na izborno ponašanje pojedinaca.
Ključne riječi
istraživanje javnoga mnijenja; utjecaj predizbornih anketa; bandwagon-učinak; underdog-učinak; izborno ponašanje
Hrčak ID:
18921
URI
Datum izdavanja:
30.4.2007.
Posjeta: 3.051 *