Izvorni znanstveni članak
POVEZANOST EYSENCKOVIH DIMENZIJA LIČNOSTI, KOGNITIVNIH PROCJENA I STRATEGIJA SUOČAVANJA SA STRESOM S RASPOLOŽENJEM ADOLESCENATA
Barbara KALEBIĆ MAGLICA
Sažetak
Cilj je ovog istraživanja ispitati kako Eysenckove dimenzije
ličnosti, kognitivne procjene i strategije suočavanja sa stresnim
situacijama vezanima uz školu djeluju na raspoloženja.
Istraživanje je provedeno na uzorku od 545 učenika osnovnih i
srednjih škola. Učenici su u prvom dijelu ispitivanja ispunjavali
upitnik ličnosti, a u drugom su se trebali sjetiti najstresnije
situacije koja im se dogodila u posljednjih mjesec dana. Potom
su trebali procijeniti koliko je ta situacija za njih bila stresna i
prijeteća, jesu li je mogli kontrolirati, kako su se suočili s njom i
kako su se osjećali nakon nje. Empirijski, istraživanje proširuje
postojeće spoznaje time što upućuje na simultano djelovanje
Eysenckovih dimenzija ličnosti. Isto tako upućuje na doprinos
varijabli kognitivnih procjena i njihovu važnost za strategije
suočavanja u situacijama vezanima uz školu. Teorijski, ovo
istraživanje daje podršku Lazarusovu transakcijskom modelu
stresa i suočavanja, dok se praktični doprinos ovog istraživanja
odnosi na mogućnost provođenja intervencija u smislu
mijenjanja, odnosno treniranja efikasnih mehanizama
suočavanja, kako bi se omogućilo bolje funkcioniranje
adolescenata, odnosno njihova prilagodba.
Ključne riječi
crte ličnosti; kognitivne procjene; suočavanje; raspoloženja; adolescenti
Hrčak ID:
19172
URI
Datum izdavanja:
31.10.2007.
Posjeta: 3.250 *