Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.1515/aet-2018-0012

Vrednovanje interno generirane nematerijalne imovine u računovodstvu

Josipa Mrša ; Libertas međunarodno sveučilište


Puni tekst: hrvatski pdf 1.268 Kb

str. 181-195

preuzimanja: 463

citiraj


Sažetak

U suvremenom poslovanju vrednovanjei upravljanje nematerijalnom imovinom, posebice njezinim najvrjednijim dijelom, ljudskim kapitalom, sve je značajnije u računovodstvu. Naime, svi oblici
nematerijalne imovine, i oni interno generirani, i oni pribavljeni na tržištu, rezultat su angažiranja ljudskog kapitala. Ljudski se kapital realizira stvaranjem i prodajom vrijednosti na tržištu, prodajom pojedinačnih oblika nematerijalne imovine generirane ljudskim kapitalom, kao što su licencije, prava kopiranja, korištenje robnih
marki, goodwill, ili pak ostvarivanjem iznadprosječne uspješnosti poslovanja poduzeća u kojem je ljudski kapital izravno angažiran.
U ovom se radu predlažu metode vrednovanja nematerijalne imovine koje se odnose na raspoložive resurse poduzeća za koje poduzeće
nije imalo nikakve troškove nabave pa se, sukladno računovodstvenim standardima, ni ne prikazuju u računovodstvenoj evidenciji, a njihovim korištenjem poduzeće ostvaruje vrijednosti na
tržištu. Znanje, kao najvažnija komponenta ove vrste imovine, u suvremenim uvjetima postaje osnovni strateški resurs te generator razvoja i unaprjeđenja uspjeha poduzeća. Stoga bi metode identificiranja i vrednovanja intelektualnog kapitala trebale postati uobičajena praksa poduzeća kroz pokazatelje formirane na osnovi raspoloživih podataka standardnih financijskih izvještaja koji imaju svoje kvantitativno i kvalitativno određenje. Interes korisnika financijskih izvještaja za vrijednost intelektualnog kapitala, prije svih investitora, ovisi o modalitetu njihove uključenosti u cjelokupno
poslovanje. Njegova vrijednost osnova je razlike visokoučinkovitih poduzeća i onih koja su manje učinkovita. Ona postaje početna točka analize poslovanja poduzeća kako bi se otkrila skrivena, neiskorištena vrijednost ljudskog kapitala i upućuje na potrebu da se poslovanje učini boljim. U radu su prikazane moguće metode vrednovanja ukupne nematerijalne imovine poduzeća, od kojih
je vrednovanje oblika nematerijalne imovine kupljene na tržištu standardizirano, a najveći dio vrijednosti, sadržan u intelektualnom kapitalu kojim raspolaže poduzeće, a generirano je interno, u poduzeću, ne vrednuje se i ne priznaje u financijskim izvještajima. Predlaže se da se, uz standardizirane financijske izvještaje, prikaže
ukupna vrijednost intelektualnog kapitala, pod uvjetom njegova utjecaja na tržištu realizaciju.

Ključne riječi

intelektualni kapital; ljudski kapital; nematerijalna imovina; standardne metode vrednovanja nematerijalne imovine; vrednovanje intelektualnog kapitala

Hrčak ID:

212043

URI

https://hrcak.srce.hr/212043

Datum izdavanja:

11.12.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.445 *