Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja

Sanja Tatalović Vorkapić orcid id orcid.org/0000-0002-9170-8455 ; Sveučilište u Rijeci, Učiteljski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Sanja Skočić Mihić orcid id orcid.org/0000-0001-6985-4213 ; Sveučilište u Rijeci, Učiteljski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Martina Josipović ; Dječji vrtić Dječji put, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 180 Kb

str. 390-405

preuzimanja: 912

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 180 Kb

str. 390-405

preuzimanja: 393

citiraj


Sažetak

Znanstvena istraživanja ukazuju da je preduvjet očuvanja dobrobiti djece i mladih očuvanje mentalnog zdravlja odgojno-obrazovnih djelatnika. Stoga je važno sustavno proučavati korelate profesionalnog sagorijevanja odgajatelja, kao što su osobine ličnosti i kompetentnost, te mogućnosti njegova predviđanja, što je bio i cilj ovog istraživanja. Na uzorku od 203 odgajateljice s područja Istarske županije, Rijeke i Zagreba primijenjena su tri upitnika: Petofaktorski upitnik ličnosti, Ljestvica samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju, te Upitnik profesionalnog sagorijevanja. Utvrđene su niske razine svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, srednja razina samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama, te visoke razine svih osobina ličnosti osim neuroticizma. Korelacijske su analize pokazale značajnu povezanost između snižene samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama i povećanog neuroticizma i profesionalne opterećenosti, te značajno snižene ugodnosti. Sve dimenzije povišenog profesionalnog sagorijevanja pokazale su značajnu povezanost s povišenim neuroticizmom i značajno sniženom ugodnošću,
dok je povišena ekstraverzija značajno povezana sa sniženom profesionalnom opterećenošću. Snižena razina samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama i visoki neuroticizam su značajni prediktori svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, dok se ugodnost pokazala značajnim prediktorom samo za profesionalnu
neispunjenost. Rezultati su raspravljeni u svjetlu postojećih istraživanja, te implikacija za unaprjeđenje prakse rada odgajatelja s djecom s teškoćama u razvoju.

Ključne riječi

Djeca s teškoćama u razvoju; Kompetencije, Odgajatelji; Osobine ličnosti; Profesionalno sagorijevanje

Hrčak ID:

214838

URI

https://hrcak.srce.hr/214838

Datum izdavanja:

7.1.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.538 *