Socijalna psihijatrija, Vol. 46 No. 4, 2018.
Izvorni znanstveni članak
Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja
Sanja Tatalović Vorkapić
orcid.org/0000-0002-9170-8455
; Sveučilište u Rijeci, Učiteljski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Sanja Skočić Mihić
orcid.org/0000-0001-6985-4213
; Sveučilište u Rijeci, Učiteljski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Martina Josipović
; Dječji vrtić Dječji put, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Znanstvena istraživanja ukazuju da je preduvjet očuvanja dobrobiti djece i mladih očuvanje mentalnog zdravlja odgojno-obrazovnih djelatnika. Stoga je važno sustavno proučavati korelate profesionalnog sagorijevanja odgajatelja, kao što su osobine ličnosti i kompetentnost, te mogućnosti njegova predviđanja, što je bio i cilj ovog istraživanja. Na uzorku od 203 odgajateljice s područja Istarske županije, Rijeke i Zagreba primijenjena su tri upitnika: Petofaktorski upitnik ličnosti, Ljestvica samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju, te Upitnik profesionalnog sagorijevanja. Utvrđene su niske razine svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, srednja razina samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama, te visoke razine svih osobina ličnosti osim neuroticizma. Korelacijske su analize pokazale značajnu povezanost između snižene samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama i povećanog neuroticizma i profesionalne opterećenosti, te značajno snižene ugodnosti. Sve dimenzije povišenog profesionalnog sagorijevanja pokazale su značajnu povezanost s povišenim neuroticizmom i značajno sniženom ugodnošću,
dok je povišena ekstraverzija značajno povezana sa sniženom profesionalnom opterećenošću. Snižena razina samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama i visoki neuroticizam su značajni prediktori svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, dok se ugodnost pokazala značajnim prediktorom samo za profesionalnu
neispunjenost. Rezultati su raspravljeni u svjetlu postojećih istraživanja, te implikacija za unaprjeđenje prakse rada odgajatelja s djecom s teškoćama u razvoju.
Ključne riječi
Djeca s teškoćama u razvoju; Kompetencije, Odgajatelji; Osobine ličnosti; Profesionalno sagorijevanje
Hrčak ID:
214838
URI
Datum izdavanja:
7.1.2019.
Posjeta: 3.454 *