Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/mo.26.1.9
Percipirani dobici u nedaćama oboljenja/invaliditeta: edukacijom do lakšeg suočavanja i bolje podrške
Barbara Stamenković Tadić
; Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati učinkovitost jednokratnih edukacija gimnazijalaca i studenata o pozitivnim učincima suočavanja s bolešću/invaliditetom (poput većeg cijenjenja zdravlja i života, promjene u životnim prioritetima, poboljšanja bliskih odnosa, vođenja zdravijeg stila života, većeg samopouzdanja, itd.). Prije i poslije edukacija prikupljeni su podaci od 11 učenika i 16 studenata pomoću semantičkog diferencijala te mjera za ispitivanje doživljaja stupnja hendikepiranosti, nesposobnosti i ovisnosti te mogućnosti vođenja sretnog i ispunjenog života kod osoba s kroničnom bolešću/invaliditetom. Podaci su analizirani jednosmjernim testom predznaka i jednosmjernim Wilcoxonovim testom ekvivalentnih parova. U završnim mjerenjima utvrđeni su pozitivniji prosječni opisi osoba s kroničnom bolešću/invaliditetom kod 7 učenika i 13 studenata. Najveća promjena stavova evidentirana je u smanjenju broja učenika koji oboljele doživljavaju nezadovoljnima i slabima te u smanjenju broja studenata koji oboljele doživljavaju nezadovoljnima i obeshrabrenima. Značajnija promjena stavova evidentirana je i u smanjenju broja sudionika koji oboljele doživljavaju slabima, tužnima, pasivnima i rezigniranima te u povećanju broja sudionika koji oboljele doživljavaju produktivnima. Nije došlo do promjene dominantno negativnih doživljaja oboljelih kao osoba s »hendikepom« te kao neprivlačnih, onesposobljenih i ovisnih o drugima. Nakon edukacija, više od 4/5 učenika i studenata izjavilo je da zbog stečenih spoznaja ima pozitivnije stavove prema bolesti i oboljelima te da će im one pomoći u unapređenju odnosa s oboljelim osobama i u suočavanju s bolestima tijekom života. U završnim mjerenjima utvrđeni pozitivniji stavovi sudionika prema bolesti/ invaliditetu i oboljelima sugeriraju relativnu učinkovitost provedenih edukacija te se preporuča njihova daljnja implementacija.
Ključne riječi
ranjivost; pozitivni učinci bolesti; suočavanje; socijalna podrška; stavovi; edukacija; evaluacija
Hrčak ID:
220880
URI
Datum izdavanja:
6.6.2019.
Posjeta: 2.310 *