Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Trening orijentacija u obrazovnim putanjama žena. Rodne razlike u STEM području

Anna Cucca ; University of Naples “Federico II”, Italy


Puni tekst: engleski pdf 261 Kb

str. 145-166

preuzimanja: 361

citiraj


Sažetak

Tijekom dvadesetog stoljeća, osobito u zapadnom društvu, obrazovanje je bilo prožeto idejom rodnih razlika, prenosivši seksističke stereotipe i ocrtavajući kulturu koja se proglasila neutralnom, ali koja u stvarnosti nije ništa drugo nego “oblikovala" ženski rod na temelju muškog prototipa, koji je smatran superiornim. Razlike u vještinama oba spola interpretirane su kao posljedice “urođenih” sklonosti, stoga su djevojke bile usmjeravane prema jednim aktivnostima i putanjama, a dječaci prema drugima; sve do današnjeg dana, kada vidimo jasno razdvajanje u smjeru studiranja koje je definirano rodnim razlikama: žene se odlučuju za humanističke i društvene znanosti, dok muškarci preferiraju tehničke znanosti. Posljedica toga, vidljiva u mnogim područjima, jest da su žene smatrane “neadekvatne” odgovoriti na napredak tehnološkog napretka upravo zato što ih kultura u kojoj žive nije pripremila da se s njime suoče. Posebice, prepreke koje žene osjećaju u pristupu STEM (znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici) području mogu se pripisani nekoj vrsti “interne zabrane”, koja je rezultat stalno prisutnog kulturnog nasljeđa. Nadalje, školski kurikulumi su i dalje usmjereni na rodnu konformaciju, ostavljajući malo prostora za individualne razlike, usmjeravajući muškarce i žene prema stereotipnim izborima koji uvijek ne odgovaraju njihovim osobnim željama. S druge strane, prisutnost žena na znanstvenim i stručnim putovima STEM područja, kao i napredovanje u karijeri, značajno je manja nego muškaraca, što potvrđuju i najnoviji talijanski podaci, kao i međunarodna literatura, naglašavajući, čak i danas, postojanje neprijateljskog stava prema pristupu žena digitalnom svijetu. Ovaj tekst, u obliku pregleda trenutnog stanja, oslonjen na epistemološku paradigmu kritičke feminističke pedagogije, nastoji dekodirati implicitne postavke u području individualnog obrazovanja i prikazuje povijesne razlike u prijenosu znanja prema tradicionalnom / patrijarhalnom obrascu shvaćanja ženskih i muških karakteristika, a koje utječu na stavove muškaraca i žena te na njihove izbore obrazovnih putanja.

Ključne riječi

STEM; rodne razlike; kritička feministička pedagogija; obrazovanje; orijentacija

Hrčak ID:

232097

URI

https://hrcak.srce.hr/232097

Datum izdavanja:

23.12.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.502 *