Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/log.9.2.1

Označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu

Mateja Gabaj orcid id orcid.org/0000-0003-0111-8396 ; -
Jelena Kuvač Kraljević ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 508 Kb

str. 40-49

preuzimanja: 976

citiraj


Sažetak

Pripovijedanje se u znanstvenoistraživačkom i stručnom logopedskom radu smatra dovoljno prirodnom i neposrednom alatkom jezične procjene, kojom se može vjerodostojno prikazati govornikova uporaba jezika na razini iznad rečenice. Prikladno označavanje i održavanje likova u priči, jedno je od načela kojim dijete treba ovladati kako bi se oblikovanim diskursom osigurala učinkovita komunikacija sa slušateljstvom. U skladu s tim, cilj je ovog rada ispitati označavanje likova u pričama potaknutim slikovnim materijalom iz hrvatske verzije Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN-a). U ispitivanju je sudjelovalo 23 djece predškolske i 23 djece rane školske dobi te 23 odraslih ispitanika, koji su trebali na osnovi slikovnih predložaka ispričati priču. Ispitivanje pokazuje da se djeca razlikuju od odraslih načinom ponovnog uvođenja likova s obzirom na sve tri promatrane vrste anafore - imensku, zamjeničku i nultu. U održavanju likova mlađa se djeca razlikuju od odraslih samo uporabom zamjeničke, ali se obje skupine djece razlikuju od odraslih i uporabom nulte anafore. Djeca predškolske dobi najviše odstupaju od točnog označavanja likova u svojim pričama. Ovo ispitivanje upućuje na dobne jezične osobitosti i razvojne promjene u označavanju likova.

Ključne riječi

pragmatičke vještine; pripovijedanje; uvođenje i održavanje likova; anafora; MAIN

Hrčak ID:

234434

URI

https://hrcak.srce.hr/234434

Datum izdavanja:

30.1.2020.

Posjeta: 2.346 *