Izvorni znanstveni članak
FINANCIJSKA ANALIZA PODUZEĆA REGISTRIRANIH ZA PROMIDŽBU I ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA
Vladimir Kovšca
; Faculty of Organization and Informatics, University of Zagreb, Varaždin, Croatia
Suzana Keglević Kozjak
; Faculty of Organization and Informatics, University of Zagreb, Varaždin, Croatia
Tanja Šestanj-Perić
; Faculty of Organization and Informatics, University of Zagreb, Varaždin, Croatia
Sažetak
Prema podacima Financijske agencije u Republici Hrvatskoj u 2017. godini bila su aktivna 1.943 poduzeća čija je glavna djelatnost promidžba i istraživanje tržišta, a zapošljavala su ukupno 5.683 zaposlenika. Sukladno Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD 2007) navedena djelatnost se vodi u odjeljku M 73 - Promidžba (reklama i propaganda) i istraživanje tržišta, a konkretno obuhvaća agencije za promidžbu, poduzeća za oglašavanje preko medija i poduzeća za istraživanje tržišta. U strukturi promatranih poduzeća po veličini isključivo su mala ili srednja poduzeća. S obzirom da posljednje izvješće Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva u Republici Hrvatskoj pokazuje pozitivne pomake u rastu i razvoju malih i srednjih poduzeća, cilj ovog rada je ispitati da li za poduzeća iz sektora M73 to isto vrijedi. Kako bi se navedeni cilj postigao provedena je financijska analiza cjelokupnog sektora M73 za razdoblje od 2013. do 2017. godine. Na temelju provedene financijske analize egzaktno se utvrdilo financijsko stanje i uspješnost sektora. Rezultati istraživanja pokazuju da u posljednjih pet godina prevladava pozitivan trend u sektoru M 73 po broju poduzeća, broju zaposlenih i ostvarenim prometima. Unatoč tome u tom su sektoru uočeni brojni problemi koji doprinose razvoju financijske nestabilnosti. Naime, pokazatelji likvidnosti ukazuju da unatoč tome što poduzeća raspolažu radnim kapitalom, njihova likvidnost može se ocijeniti osrednjom. U prosjeku promatrana poduzeća 70% svoje imovine financiraju iz tuđih i to većinom kratkoročnih izvora, rokovi naplate potraživanja prelaze preko 100 dana, a neto rentabilnost imovine kreće se u rasponu od svega 3,88% do 7,19%. Rezultati sektora poticaj su za daljnja istraživanja na razini individualnih poduzeća budući da na toj razini mogu postojati značajne razlike na način da postoje poduzeća s izuzetno dobrim i iznimno lošim poslovanjem što je naša analiza broja agencija za promidžbu s obzirom na broj zaposlenih te ukupne prihode i pokazala.
Ključne riječi
sektor M73; promidžba i istraživanje tržišta; financijski izvještaji; financijska analiza
Hrčak ID:
234530
URI
Datum izdavanja:
1.3.2019.
Posjeta: 1.382 *