Filozofska istraživanja, Vol. 39 No. 2, 2019.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi39204
Monaldijeva klasifikacija glazbe u osmom poglavlju djela Irena, iliti o ljepoti (1599.)
Monika Jurić Janjik
orcid.org/0000-0003-1507-4179
; Sveučilište u Zagrebu, Muzička akademija, Trg Republike Hrvatske 12, HR–10000 Zagreb
Sažetak
Dubrovački renesansni filozof i pjesnik Miho Monaldi (1540. – 1592.) u svojoj je estetičkoj raspravi Irena, iliti o ljepoti (Irene, overo della belleza, Venecija, 1599.) glazbenoj problematici posvetio čitavo poglavlje – Dialogo ottavo (fol. 135–153) – da bi predstavio svojevrsnu opću teoriju glazbene umjetnosti. U tom se poglavlju Monaldi detaljno bavio pojedinim aspektima glazbe, a to su: podjela glazbe na različite vrste, intervali, značenje u glazbi, funkcije glazbe, modusi, glazbala, odnos između glazbe i politike, odnos između glazbe i drugih »predmeta sluha« te kriteriji za postizanje »ispravne glazbe«. Radi se, dakle, o prilično velikom broju tema vezanih uz glazbenu problematiku, zbog čega se to Monaldijevo djelo smatra najznačajnijim doprinosom refleksiji o glazbi na hrvatskom području u renesansnome razdoblju. U svojoj klasifikaciji glazbe Monaldi je prednost dao vokalnoj glazbi (u odnosu na instrumentalnu), što je u potpunome skladu s općim renesansnim poimanjem glazbe.
Ključne riječi
glazba; renesansa; Dubrovnik; Miho Monaldi; estetika; klasifikacija glazbe
Hrčak ID:
236957
URI
Datum izdavanja:
17.8.2019.
Posjeta: 2.483 *