Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

U radu prva kompresorska stanica na plinskom transportnom sustavu RH

Zoran Bulić ; Plinacro d.o.o.
Mihael Slunjski ; Plinacro d.o.o.


Puni tekst: hrvatski pdf 2.056 Kb

str. 49-58

preuzimanja: 568

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Izgradnjom kompresorske stanice KS1 na postojećem Plinacrovim 75 barskim plinskim transportnim sustavom, omogućit će se transport prirodnog plina iz Republike Hrvatske u smjeru Mađarske. Kao sastavni dio Plinacrova transportnog sustava, kompresorska stanica povećat će fleksibilnost upravljanja postojećim transportnim kapacitetima te omogućiti racionalno povećanje transportnih kapaciteta prema potrebama korisnika, odnosno tržišta. Uz to, osigurat će i posti-zanje boljih tlačnih uvjeta u transportnom sustavu, čime će se povećati i učinkovitost transportnog sustava.
Ovaj projekt ujedno je važan korak u ispunjenju zahtjeva iz Uredbe (EU) br. 2017/1938 o mjerama zaštite sigurnosti opskrbe plinom, kojom se operatorima transportnih sustava u EU propisuje obveza omogućavanja stalnog fizičkog kapaciteta za transport plina u oba smjera (dvosmjernog kapaciteta), na interkonekcijama između država članica Europske unije.

Ključne riječi

plinski transportni sustav; inter-konekcija; dvosmjerni protok; kompresorska stanica; diversifikacija dobave; sigurnost opskrbe

Hrčak ID:

239674

URI

https://hrcak.srce.hr/239674

Datum izdavanja:

1.6.2020.

Posjeta: 1.396 *




Uredbom EU br. 2017/1938 koja se odnosi na sigurnost opskrbe plinom, operatorima u susjednim državama članicama EU propisuje se obveza prilagodbe transportnih sustava u svrhu omogućavanja dvosmjernog protoka plina i osiguranja neprekidivog kapaciteta na interkonekcijama između država članica Europske unije. Transportni sustav Hrvatske ima dvije interkonekcije na koje se primjenjuju odredbe ove Uredbe: - interkonekcija sa Slovenijom na plinovodu Rogatec - Zabok, maksimalnog radnog tlaka 50 bar; - interkonekcija s Mađarskom na plinovodu Dravaszerdahely - Donji Miholjac, maksimalnog radnog tlaka 75 bar. Stari 50-barski transportni sustav građen je od 1960. do 2000. godine u svrhu prihvata plina iz domaće proizvodnje i uvoza preko Slovenije, predaje/prihvata plina na podzemnom skladištu plina PSP Okoli i isporuke kupcima. Noviji 75-barski sustav građen je od 2001. do 2013. godine u svrhu prihvata plina iz proizvodnje na sjevernom Jadranu, dodatnih količina plina iz uvoza preko Mađarske i isporuku plina kupcima na izlazima iz 75-barskog sustava. Ova dva sustava povezana su preko šest plinskih čvorova i to na način da se iz 75-barskog sustava dozira višak plina u 50-barski sustav, pri čemu, do završetka izgradnje kompresorske stanice, nije postojala mogućnost komprimiranja viška plina iz 50-barskog u 75-barski sustav. Interkonekcija Dravaszerdahely izgrađena je u svrhu omogućavanja dodatnog uvoza plina u Hrvatsku budući da kapacitet interkonekcije Rogatec i domaći proizvodni kapaciteti nisu jamčili dovoljnu sigurnost opskrbe. Plinovod Dravaszerdahely - Donji Miholjac, kao i pripadajući dijelovi sustava na hrvatskoj i mađarskoj strani, izgrađeni su s mogućnošću dvosmjernog protoka. No, s obzirom na uvjete vezane za tlak plinovoda u hrvatskom transportnom sustavu proteklih godina (koji radi na nižoj razini tlaka od mađarskog), nije bilo moguće osigurati stalni dvosmjerni protok. Do završetka izgradnje kompresorske stanice u Velikoj Ludini nije postojala mogućnost komprimiranja plina na transportnom sustavu te ostvarenje stalnog kapaciteta u smjeru Mađarske. To su razlozi zbog kojih je Plinacro u desetogodišnjem planu razvoja transportnog sustava (odobrenim od Hrvatske energetske regulatorne agencije HERA-e) uvrstio izgradnju kompresorske stanice na području središnje Hrvatske. Kompresorska stanica KS1 u Velikoj Ludini omogućuje komprimiranje plina u 75-barskom sustavu iz smjera plinskih polja sjevernog Jadrana (ulazna mjerna stanica Pula) te novih količina s budućeg LNG terminala na otoku Krku, kao i mogućnost komprimiranja eventualnih viškova plina iz 50-barskog sustava. Na taj način osiguran je stalni kapacitet (protok) u smjeru Mađarske.

naftaiplin-49-58-g1.png naftaiplin-49-58-g2.png naftaiplin-49-58-g3.png naftaiplin-49-58-g4.png naftaiplin-49-58-g5.png naftaiplin-49-58-g6.png naftaiplin-49-58-g7.png naftaiplin-49-58-g8.png naftaiplin-49-58-g9.png naftaiplin-49-58-g10.png naftaiplin-49-58-g11.png naftaiplin-49-58-g12.png naftaiplin-49-58-g13.png naftaiplin-49-58-g14.png


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.