Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/fi40302

Probiti spektakl: o nekim paradoksima filmske slike

Adrian Pelc ; Universität Wien, Institut für Slawistik, Spitalgasse 2, Hof 3 (Campus), AT–1090 Wien


Puni tekst: engleski pdf 353 Kb

str. 476-476

preuzimanja: 309

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 353 Kb

str. 457-476

preuzimanja: 639

citiraj


Sažetak

Ovaj rad pokušava suočiti dvije radikalne struje promišljanja filmske slike. U prvom se koraku definira kako je unutar određenih marksističkih teorija (Jonathan Beller, Guy Debord, Jean Baudrillard) filmska slika na osnovi svog tehničkog podrijetla, ali i efekata koje proizvodi, određena kao fenomen ontološki utemeljen u otuđenju i destrukciji neposredne prisutnosti. U drugom se koraku demonstrira kako je André Bazin, potaknut fenomenologijom i polazeći od gotovo identičnih premisa kao i marksisti, uspostavio dijametralno suprotne zaključke: tek se na filmu uistinu razotkriva stvarno. Oslanjajući se na rad Jacquesa Rancièrea, Jean-Luca Nancyja i Giorgia Agambena, u trećem koraku nastojim izvesti svojevrsnu sintezu među navedenim pozicijama i ispitati kako spektakl ostaje sačuvan, ali i prevrednovan unutar režima filmskih slika. Oko tog prevrednovanja počinju se nazirati konture zahtjevnog estetičkog programa koji se donekle podudara s, ali i odudara od ustaljenih interpretacija filmskog postmodernizma.

Ključne riječi

filmska slika; otuđenje; marksizam; fenomenologija; André Bazin; spektakl; film

Hrčak ID:

245111

URI

https://hrcak.srce.hr/245111

Datum izdavanja:

21.10.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.545 *