Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Doživljaj ekspresivnosti autentičnih modusa u gregorijanskom koralu kod učenika primarnog odgoja i obrazovanja

Tihomir Prša ; The Chair of Arts The Faculty of Teacher Education University of Zagreb Trg matice hrvatske 12, 44 250 Petrinja, Croatia
Jelena Blašković orcid id orcid.org/0000-0003-2552-6802 ; The Chair of Arts The Faculty of Teacher Education University of Zagreb Trg matice hrvatske 12, 44 250 Petrinja, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 309 Kb

str. 223-238

preuzimanja: 485

citiraj


Sažetak

Ekspresivnost starocrkvenih ljestvica odražava se kroz karakternost i pripisivanje
izvjesnih stanja određenom modusu ili pojedinoj gregorijanskoj skladbi koja pokazuje
specifičnu ekspresivnost. Važna karakteristika gregorijanskog pjevanja na tonskom
planu je dijatonsko pjevanje temeljeno na ljestvicama bez kromatike koje koriste
samo jedan polustupanj u tetrakordu čija glazbena struktura odražava ekspresivnost
gregorijanskog pjevanja. U takvoj ekspresivnosti postižu se karakterne specifičnosti
koje modus, svaki za sebe, odražava. Izražajnost gregorijanske glazbe uvelike je
uvjetovana raznolikim modalnim materijalom koji se upotrebljava u pojedinoj
skladbi pa će na slušni dojam i procjenu utjecati modalna struktura pojedinog
gregorijanskog napjeva. Cilj rada je ispitati viđenje ekspresivnosti gregorijanskih
modusa kod učenika primarnog odgoja i obrazovanja te istražiti može li današnja
auditivnost koje ja navikla na dva tonska roda, dur i mol, prepoznati ono što se
stoljećima baštini u repertoaru gregorijanskih napjeva. Istraživanje je provedeno
u školskoj godini 2018./2019. s učenicima prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda
osnovne škole (N=100). Rezultati istraživanja pokazali su kako učenici prvih i
drugih razreda iskazuju veću slušnu senzibilnost pri prepoznavanju određenih
karakteristika autentičnih gregorijanskih modusa. Učenici trećih i četvrtih razreda
manje su auditivno otvoreni i perceptivni s obzirom na karakterne razlike autentičnih
gregorijanskih modusa.

Ključne riječi

gregorijanski koral; modalnost; starocrkvene ljestvice; učenici primarnog odgoja i obrazovanja

Hrčak ID:

247850

URI

https://hrcak.srce.hr/247850

Datum izdavanja:

21.9.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.268 *