Uvodnik
https://doi.org/10.15516/cje.v22i0.4129
Nacionalna država, obrazovanje i stvaranje nacionalno nastrojenih građana (Uvod)
Daniel Tröhler
Sažetak
Ovo posebno izdanje posvećeno je društvenom fenomenu koji može imati veliki
utjecaj upravo stoga što je većinom zanemaren: nacionalizmu i, više specifično,
svakodnevnom ili banalnom nacionalizmu i njegovoj vezi s obrazovanjem.
Uključeni ljudi i istraživači često raspravljaju o globalizaciji ili njezinoj
pretpostavljenoj suprotnosti, agresivnom i razmetljivom nacionalizmu. Oni to
obično čine kao moralisti, i upravo u takvoj ulozi uvijek ukazuju na druge, druge
počinitelje i druge žrtve, ali, u stvari, nikada na sebe. Povijest je u zadnjih 200
godina pokazala koliko snažno nacionalizam stvara identitete koji su, ne najmanje
i ne slučajno, ponovo postali krajnje vidljivi upravo sada kada se ljudska vrsta bori
protiv globalnoga virusa, Covida-19. Pod motom „Okrenuti glavu je beskorisno,”
ovo posebno izdanje posvećeno je mjeri u kojoj je moderno obrazovanje sa svojim
institucijama, strategijama i praksama povezano s diskurzivnom reprodukcijom
nacionalizma, kao identetsko-generirajućom kulturološkom tezom o pripadanju.
Dok ovdje sakupljeni doprinosi predstavljaju individualne studije slučaja, u uvodu
se prvo nastoje definirati osnovni koncepti poput „nacije”, „države” i „nacionalne
države”. Na toj osnovi raspravljat će se o pristupima obrazovno relevantnim
istraživanjima poput zamisli nacije kao „druge prirode” čovjeka, ideje „činjenja
nacije” preuzete iz rodnih studija ili, konačno, sa specifičnom referencom na
kurikule, razvoja „nacionalnih pismenosti” kao ključnih učinaka na moderno
školovanje.
Ključne riječi
činjenje nacije; globalizacija; kurikul; nacionalni identitet; nacionalna pismenost
Hrčak ID:
248119
URI
Datum izdavanja:
17.12.2020.
Posjeta: 2.213 *