Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Na ken zajike kanta otac ča-vala? Čakavština u stvaralaštvu Duška Jeličića

Ivana Nežić


Puni tekst: hrvatski pdf 270 Kb

str. 91-108

preuzimanja: 234

citiraj


Sažetak

U prvoj polovici devedesetih godina 20. stoljeća na hrvatskoj se glazbenoj sceni, na području od Hrvatskoga zagorja pa sve do južne Dalmacije, pojavio snažan dijalektalni val: niz je glazbenika u svojim uradcima počeo rabiti svoje zavičajne idiome. Zahvaljujući veoma širokoj publici i ustrajnoj promociji u medijima taj je pokret u popularnoj i rock-glazbi najsnažnije zaživio i najdulje se zadržao na prostoru Istre i Kvarnera, doprinoseći tako popularizaciji regionalne kulture i promicanju svijesti o posebnosti i vrijednosti čakavskih govora na kojima su pisani tekstovi mnogobrojnih skladbi. Jedan od začetnika tzv. ča-vala, kojega se često naziva i njegovim ocem, opatijski je tekstopisac i pjevač Duško Jeličić. U ovome će se radu analizirati čakavština kojom se u svojemu glazbenom stvaralaštvu služi taj autor, a pritom će biti primijenjena metodologija zasnovana na dijalektološkoj teoriji razlikovnosti, koja obuhvaća jezične značajke triju hijerarhijskih rangova (alijetete, alteritete te arealne i/ili lokalne značajke) potvrđene u čakavskim jezičnim sustavima. Rezultati istraživanja potvrđuju da je idiom kojim su pisani Jeličićevi tekstovi tipična liburnijska čakavština, karakteristična za opatijski i lovranski tip govora.

Ključne riječi

čakavsko narječje, ekavski dijalekt, sjeveroistočni istarski poddijalekt, ča-val, Duško Jeličić

Hrčak ID:

249850

URI

https://hrcak.srce.hr/249850

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 551 *