Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.17018/portal.2020.6
Umivaonik i vrč Petera Kustera iz Moćnika dubrovačke katedrale: znanstveno-tehnološka analiza
Valentina Ljubić Tobisch
orcid.org/0000-0002-0881-3263
Sažetak
U sklopu izložbe Making Marvels: Science and Splendor at the Courts of Europe („Stvaranje ushićenja: znanost i raskoš na europskim dvorovima“, koja se održavala od 25. studenoga 2019. do 1. ožujka 2020.) u The Metropolitan Museum of Art u New Yorku, SAD, izloženi su umivaonik i vrč iz vlasništva Dubrovačke biskupije – Dioecesis Ragusina. Ta dva dragocjena primjera renesansne zlatarske umjetnosti njemačkoga grada Nürnberga izradio je oko 1550. godine Peter Kuster. Iako se radi o stolnom uresu i jedinim predmetima bez vidljive liturgijske namjene, umivaonik i vrč su do navedenoga projekta bili spremljeni i izloženi u Moćniku dubrovačke katedrale Uznesenja Blažene Djevice Marije. Posudba predmeta iskorištena je kao prilika i povod za opsežne znanstveno-tehnološke analize materijala i primijenjenih tehnika izrade tih iznimnih djela nirnberškog renesansnog zlatarstva. Na temelju istraživanja i stečenih informacija o tehničkom sklopu, upotrijebljenim materijalima, njihovu zatečenom stanju i prijašnjim zahvatima osmišljen je koncept za daljnje konzervatorsko-restauratorske zahvate. U radu su predstavljeni rezultati opsežnih istraživačkih radova. Njihova interpretacija donosi nove spoznaje o tehnici izrade naturalističkih odljeva biljaka i životinja, kao i o životu, stilskim obilježjima, tehnologiji i značenju rada Petera Kustera. Također je dan uvid u nirnberško zlatarstvo 16. stoljeća, te djelovanje njegova najpoznatijega predstavnika – Wenzela Jamnitzera.
Ključne riječi
Moćnik katedrale Uznesenja Blažene Djevice Marije u Dubrovniku; umivaonik i vrč; Peter Kuster; Nürnberg; naturalistički odljevi životinja i biljaka; srebro; pozlata u vatri
Hrčak ID:
250634
URI
Datum izdavanja:
20.12.2020.
Posjeta: 1.478 *