Pregledni rad
Djelovanje pandemije Covid-19 na obrazovanje diljem svijeta
Aleksandra Tonković
orcid.org/0000-0002-6740-0338
; III. osnovna okola Čakovec, Čakovec, Hrvatska
Luka Pongračić
orcid.org/0000-0002-2378-822X
; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, Pula, Hrvatska
Predrag Vrsalović
orcid.org/0000-0001-5678-3639
; Prirodoslovna i grafička škola Rijeka, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Vrhunac krize izazvane pandemijom COVID-19 uzrokovao je da gotovo 1.6 milijardi
učenika diljem svijeta, u 195 država, nije moglo koristiti svoje učionice. Škole su bile
većim dijelom zatvorene, a učenicima su uskraćene obrazovne mogućnosti, što je
ostavilo dugoročne društvene i ekonomske posljedice. Nastava učenika transformirala
se putem interneta u obliku mrežnoga učenja kao alternativnog pristupa obrazovanju.
Primarni cilj ovog rada je istražiti mrežno učenje u svijetu izazvano pandemijom
koronavirusa te uočiti razlike pojedinih država diljem svijeta (alati, platforme,
aplikacije), izazove i perspektive. Korišteni su primarni i sekundarni izvori podataka.
Primarni izvori podataka su ankete (OECD i Svjetska banka 2020). Sekundarni izvori
podataka su znanstvena i stručna literatura. Neke su države dale jasnije smjernice
za mrežno učenje s jasnim porukama, primjerice u Kini, za razliku od podsaharske
Afrike, Pakistana, itd. Manji broj država osigurao je najteži pristup mrežnom učenju
putem televizije i radija pa su samim time učenici marginalizirani. Pokazalo se da je
za najpovoljnije rezultate potrebno centralizirano planiranje uz dopuštanje lokalnih
prilagodbi programa. Kratkoročne mjere valja uskladiti s dugoročnim ciljem kako bi
se izbjeglo donošenje proturječnih smjernica i odluka. Važno je pomoći roditeljima,
nastavnicima i školama da na najvišoj razini zadrže socijalnu skrb i interakcije tijekom
razdoblja zatvaranja škola. Digitalni pristup obrazovanju tijekom mrežnoga
učenja povećava nejednakost između učenika i stvara veće razlike među njima. Posljedica
može biti smanjenje učinkovitosti obrazovanja kod učenika nižeg socioekonomskog
statusa. Učinak pandemije na obrazovanje je dinamična i nepredvidljiva
tema te neće svi učinci biti negativni.
Ključne riječi
digitalizacija; inovacije; mrežno učenje; učinkovitost obrazovanja
Hrčak ID:
251672
URI
Datum izdavanja:
28.12.2020.
Posjeta: 7.479 *