Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.21860/j.11.2.9
Zajednica filozofskih istraživača kao metoda u ranom bioetičkom obrazovanju
Bruno Ćurko
orcid.org/0000-0002-5291-4897
; University of Split, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Teacher Education, Poljička cesta 35, 21000 Split
Sažetak
‘Zajednica istraživača’ je pojam koji je uveo Charles Sanders Peirce i izvorno je bio ograničen
na znanstvenike. M. Lipman (2003) širi ovaj pojam tako što ga smješta u šire okruženje –
učionicu. Lipman pretvara učionicu u istraživačku zajednicu, u kojoj se učenici međusobno
slušaju s poštovanjem, nadograđuju ideje jedni drugima, izazivaju jedni druge na iznošenje
argumenata za drugačija, nepodržana mišljenja, pomažu jedni drugima u dolaženju do
zaključaka iz onoga što je rečeno. David Kennedy (2012) tvrdi kako je “Lipman, uzimajući
teoriju svog prijatelja i mentora Justusa Buchlera, razvio ‘Zajednicu filozofskih istraživača’ – a
to je najprikladniji način prakticiranja filozofskog kurikuluma s učenicima. Ovo je isto tako
filozofska ideja koja ima dalekosežne implikacije, i praktične i teorijske – za teoriju učenja,
za teoriju poučavanja, za teoriju argumentacije, za teoriju znanja, za grupnu psihologiju,
za moralno obrazovanje, a možda i na kraju, što bi se moglo smatrati od najveće važnosti,
za utemeljenu političku teoriju i praksu.“ U različitim pristupima filozofiji s djecom često
nalazimo zajednicu filozofskih istraživača kao jednu od osnovnih metoda. Primjerice,
zajednica filozofskih istraživača jedna je od metoda koja se koristi u etičkom i vrijednosnom
obrazovanju. “Pojam Etičko i vrijednosno obrazovanje (EVE) primjenjuje se na sve aspekte
obrazovanja koji se eksplicitno ili implicitno odnose na etičku dimenziju života i kao takve
se mogu strukturirati, regulirati i pratiti odgovarajućim obrazovnim metodama i alatima”
(Strahovnik, 2015). Oslanjajući se na citiranu definiciju EVE-a, ako se usredotočimo na
pitanja suvremenog svijeta s njegovom ekološkom krizom i rapidnom digitalizacijom,
odnos etičkih dimenzija života možemo postaviti kao bioetičko pitanje. Koristeći zajednicu
filozofskih istraživača kao osnovu za bioetičko obrazovanje, možemo zadovoljiti potrebu za
inovativnim i učinkovitim bioetičkim obrazovanjem od najranije dobi. U predavanju ću
pokazati kako se metoda zajednice filozofskih istraživača može povezati s bioetičkim temama
kao što su odnos čovjeka i divljih životinja, čovjeka i biljaka, čovjeka i prirode u globalnom
svijetu itd.
Ključne riječi
Hrčak ID:
251860
URI
Datum izdavanja:
24.12.2020.
Posjeta: 1.420 *