Quaderni, Vol. XXVIII No. 1, 2017.
Izvorni znanstveni članak
UMJETNIČKE AVANGARDE U TRSTU IZMEĐU DVA RATA: FUTURISTI, RACIONALISTI I KONSTRUKTIVISTI.
Ferruccio Canali
; Università di Firenze
Sažetak
Kulturna i arhitektonska scena tokom tridesetih godina proslog stoljeca
u Trstu ¢esto nadilazi lokalnu vrijednost. Njenom razvoju je pogodovao
op¢i uzlet grada u okviru Kraljevine Italije, jer je trazenje novog urbanog
izgleda grada obiljezeno dinami¢noscu, novim snagama i umovima, te pogotovo
kapitalima, a sve to sa svrhom da se potvrdi uloga Trsta kao “svjetionika
Pobjede” na cijeloj istoénoj jadranskoj obali. Urbanizam i arhitektura
uobligavaju novo lice “talijanskog Trsta” na isti na¢in kao Sto oblikuju
izgled “bratskih gradova” na Jadranu. Kultura 1 nova umjetnost isti¢u svoj
talijansko-europski obzor, ali sa snaznim hibridnim naglascima i velikim
otvaranjima prema Istoku. Gradska avangarda je raznolika — futurizam i
racionalizam se izmjenjuju mijeSajuci se medusobno, dok snaZno nastaje
zasebna osobitost lokalnog konstruktivizma, jedinstvenog fenomena unutar
talijanske arhitektonske panorame, koji se nadovezuje na Sovjetski Savez
i pokuSava spojiti Kulturu istoka sa slovenskim ruralnim svijetom u
teSkoj ravnotezi koju samo modernizam moze dozvoliti. Konce te igre drze
tri umjetnika: Bruno Sanzin “futurist”, Ernesto Nathan Rogers “racionalist”
i Augusto Cernigoj “konstruktivist”.
Ključne riječi
Hrčak ID:
253972
URI
Datum izdavanja:
6.9.2017.
Posjeta: 1.204 *