Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.33128/ag.82.1-2.3
ODABIR BILJNIH VRSTA ZA ŠKOLSKI VRT I PLAN VRTLARSKIH AKTIVNOSTI U OŠ RUGVICA
Vesna Židovec
orcid.org/0000-0002-3429-3898
; Agronomski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Silvija Jusup
; Agronomski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Miroslav Poje
orcid.org/0000-0002-3454-7675
; Agronomski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Dubravka Dujmovć Purgar
orcid.org/0000-0002-6150-3010
; Agronomski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Školski vrtovi trebali bi proizaći iz sredine u kojoj se nalaze. Predstavljaju mjesta koja služe za boravak učenika u slobodno vrijeme, ali su pogodni i za proučavanje brojnih sadržaja vezanih uz nastavu i izvannastavne aktivnosti. Izuzetno je važno kod učenika razvijati pozitivne psihofizičke osobine, poticati usvajanje novih znanja i vještina u zdravom okruženju. Ovakav pristup učenju i ulozi okoliša u odgoju, trebao bi pobuditi interes za prirodu i stvoriti čim ranije što intimniju vezu učenika i prirode.
Pregledom literature i arhivske građe te intervjuiranjem starijih stanovnika sakupljeni su podaci o biljnim vrstama koje su se nekad tradicionalno uzgajale u vrtovima na području općine Rugvica. Ti podaci, zajedno s podacima o prisutnosti biljnih vrsta školskog dvorišta, poslužili su kao temelj preporuka za odabir vrsta za uređenje okoliša škole. Pomoću literature određena je taksonomska pripadnost, životni oblik i porijeklo inventariziranih vrsta te je predložen niz vrtlarskih aktivnosti primjerenih djeci nižih razreda. Na području općine Rugvica u prošlosti se živjelo od poljoprivrede, a uz kuće su se nalazili povrtnjaci i voćnjaci. Na okućnicama je bilo i raznolikog ukrasnog bilja. U vrtu OŠ Rugvica determinirano je 17 biljnih porodica i 28 vrsta. Porodice s najvećim brojem vrsta su Pinaceae i Lamiaceae. U vrtu se nalaze i zanimljivi detalji (sjenica, meteorološka kućica, viseći vrt). Za dodavanje sadržaja vrtu predložene su povrtna, voćna, začinsko-ljekovita i tradicijska cvjetna gredica te je osmišljen cjelogodišnji program radionica za djecu za koje bi se materijali uglavnom mogli naći u školskom vrtu i bližem okolišu.
Ključne riječi
okućnica; ruralni prostor; tradicijski vrt; vrtlarske radionice za djecu
Hrčak ID:
254439
URI
Datum izdavanja:
25.2.2021.
Posjeta: 1.989 *