Izvorni znanstveni članak
Imena i značajke hrvatskih brodova 18. stoljeća u Jadranskom moru iz iz Hrvatskih pomorskih regesta v. I
Zrinka Podhraški Čizmek
orcid.org/0000-0003-0620-2108
; Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Naida-Mihal Brandl
orcid.org/0000-0003-4379-3445
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
U ovome radu analizirani su svi nazivi i karakteristike brodova i brodica registriranih u Hrvatskim pomorskim regestima I. sv. Riječ je o 4.890 dokumenata s podacima iz 18. st. o ulascima i izlascima brodova iz više jadranskih luka. Pronađeno je sveukupno 6.479 jedrenjaka 55 različitih naziva, a komparativnom analizom njihovih karakteristika i specifičnosti, dokazano je da se u 18. stoljeću između luka istočne i zapadne obale Jadrana svakodnevno intenzivno trgovalo. Iz raščlambe je vidljivo da su se trgovci te mali paruni radije koristili manjim brodovima, nosivosti između 20 i 300 tona, koji su bili brži i lakši za upravljanje te s dobrim plovidbenim svojstvima. Radilo se ponajprije o trabakulu (22,7% prisutnosti u trgovini), zatim o peligu (21%) i o tartani (15,4%). Za njima su slijedili bracere (5,2%), marsilijane (2,7%) pulake (2,4%), barke (1,6%) i gripi (1,4%). Malim brodovima ispod 300 t nosivosti pripadalo je čak 76% sveukupno navedenih brodova, dok veliki brodovi, s više od 300 tona nosivosti, među kojima fregaduni (5,3%) i goleme nave to jest vašeli (5,2%), su zadržavali 14% sveukupnog, ponajviše izvanjadranskog ali i izvanmediteranskog prometa. Prema prosječnoj veličini broda zaključeno je da su XVIII. stoljeće na Jadranu obilježili unutarnja plovidba i iznimna dinamičnost malog i srednjeg poduzetništva: gradili su se brodovi, njima se prevozilo robu i putnike te se trgovalo prekomorskim putevima duž cijele talijanske obale.
Ključne riječi
brodovi; brodice; Hrvati; Jadran; pomorstvo; trgovina; trabakul; pelig; tartana; fregadun; bracera; nava; marsilijana; pulaka
Hrčak ID:
255159
URI
Datum izdavanja:
3.4.2021.
Posjeta: 2.301 *