Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v23i0.4032
Preliminarna validacija Skale cjelovito iskustvo motivacije: empirijsko - filozofski pristup
Edin Branković
; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Savska cesta 77, 10000, Zagreb, Croatia
Marko Badrić
orcid.org/0000-0001-9545-5013
; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Department of Kinesiology Education Savska cesta 77, 10000, Zagreb, Croatia
Sažetak
Cilj je ovoga istraživanja ispitati pouzdanost i valjanost Skale cjelovito iskustvo
motivacije (CIM) (eng. Holistic Experience of Motivation Scale) koja je korištena
za istraživanje osnove cjelovitoga iskustva motivacije kod adolescenata. Analizom
dosadašnjih istraživanja, teorija i praksi pozitivne psihologije pretpostavljeno je
da je potreba za svrhom, tj. prepoznavanje osobne svrhe zajednička potreba koja
je manifestirana različito u različitim konstruktima motivacije.
Skala CIM dizajnirana je teorijsko-komparativnom metodom istraživanja
konstrukata motivacije, filozofija i teorija edukacije. Cjelovito iskustvo motivacije
(CIM) mjereno je kod adolescenata u dobi od 14 do 15 godina (ukupno 50) nakon
primjene interventnoga programa (IP) u nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture
koji je pokazao pozitivan utjecaj na intrinzičnu motivaciju, samoodređenje,
postignuće ciljeva, zanesenost, pregnuće (thriving) i stalnu svijest (mindfulness).
Za preliminarnu validaciju instrumenta pouzdanost i valjanost mjerena je
deskriptivnom i faktorskom analizom glavnih komponenata za slučaj 1:5 s Monte
Karlo metodom (MKM). U konačnom instrumentu od 10 varijabli izdvojila su se
tri faktora: svrhovitost, usredotočenost, primjer/uzor, ali primjenom MKM istaknuo
se jedan faktor.
Preliminarni rezultati pokazuju da bi osnova CIM mogla biti svrhovitost
(purpose). Svrha – smisao mogla bi biti zajednička potreba predstavljena različitim
konstruktima motivacije u pozitivnoj psihologiji. Povezane su različite filozofske
paradigme i konstrukti motivacije. Pokazano je da je doživljaj svrhe – smisla
duhovne/religiozne prirode i da se manifestira kroz zadovoljenje psiholoških potreba
samoodređenja i kroz realizaciju iskri (sparks) kao oznake dubokih interesiranja
pojedinca.
Rezultati pokazuju da Skala CIM treba nadgradnju, dodatnu validaciju na većem
broju ispitanika i utvrđivanje kvantitativne povezanosti s drugim konstruktima
unutar pozitivne psihologije. Također, oni potvrđuju da međuodnosi imaju vrlo
značajnu ulogu u motivaciji, prepoznavanju osobne svrhe. Istraživanje nudi IP
koji se može upotrijebiti za stvaranje okoline za cjelovito iskustvo motivacije te se
isti može primijeniti u programima koji imaju za cilj razvoj liderstva, moralnih i
etičkih vrijednosti kod mladih.
Ključne riječi
intrinzična motivacija; iskre; pozitivan razvoj mladih; stalna svjesnost; zanesenost.
Hrčak ID:
256981
URI
Datum izdavanja:
3.5.2021.
Posjeta: 1.418 *