Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v23i0.4035
Konceptualizacije i potrebe učitelja u razvoju osnovnih vještina pismenosti na stranom jeziku u primarnom obrazovanju
Mateja Dagarin Fojkar
orcid.org/0000-0002-0953-1065
; Faculty of Education University of Ljubljana Kardeljeva ploščad 16, 1000 Ljubljana, Slovenia
Tina Rozmanič
orcid.org/0000-0003-4890-9953
; Faculty of Education University of Ljubljana Kardeljeva ploščad 16, 1000 Ljubljana, Slovenia
Sažetak
Budući da su mnoge europske države uključile poučavanje engleskoga jezika na
predškolskoj i osnovnoškolskoj razini, potreba za učinkovitim razvojem jezičnih
vještina na stranom jeziku pokazala se važnom. Tradicionalne definicije određuju
pismenost kao sposobnost čitanja i pisanja, a šire definicije pismenosti uključuju
razumijevanje širokoga raspona tekstova i sposobnost komunikacije u višejezičnom
okruženju. Većina programa obrazovanja učitelja ne osposobljava ih dovoljno za
razvoj inicijalnih i osnovnih vještina pismenosti učenika na stranom jeziku, a sami
učitelji smatraju da ne dobivaju dovoljno podrške u ovom području. Zahvaljujući
tome najmanje razvijena jezična vještina slovenskih učenika engleskoga jezika
je čitanje: 12 % učenika ne uspijeva dosegnuti A1 razinu čitanja, a 29 % učenika
ostaje na ovoj razini na kraju osnovne škole (Europska komisija, 2012).
Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati percepcije razvoja vještina pismenosti na
engleskom jeziku učitelja engleskog (N = 112) u slovenskim osnovnim školama.
Pri tome je korišten upitnik kojim se nastojalo utvrditi konceptualizacije razvoja
pismenosti na stranom jeziku učitelja, njihove procjene učeničkih teškoća u
čitanju i pisanju te područja pismenosti u kojima smatraju da im treba više
podrške u poučavanju. U istraživanju je upotrijebljen kvantitativni pristup i
analiza sadržaja za odgovore na pitanja otvorenoga tipa. Razlike između skupina
učitelja izmjerene su Hi-kvadrat testom. Rezultati istraživanja ukazuju na
učiteljsko ograničeno viđenje značenja pismenosti u pitanjima otvorenoga tipa,
dok pitanja zatvorenoga tipa ukazuju na šire razumijevanje koncepta. Većina
učitelja izrazila je želju za stjecanjem dodatnoga profesionalnog znanja u ovom
području. Rezultati istraživanja predstavljaju polaznu točku za razvoj učinkovitijih
programa obrazovanja učitelja u području pismenosti na stranom jeziku i podršku
zaposlenim učiteljima u razvoju pismenosti na stranom jeziku na razini osnovne
škole.
Ključne riječi
čitanje; percepcije učitelja; pisanje; primarno obrazovanje; profesionalni razvoj
Hrčak ID:
256983
URI
Datum izdavanja:
3.5.2021.
Posjeta: 1.430 *