Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v23i0.4049
Odnos između samopoštovanja, samoučinkovitosti, zadovoljstva s obitelji i životom, usamljenosti i akademskoga postignuća tijekom adolescencije
Ina Reić Ercegovac
orcid.org/0000-0003-4228-6054
; Faculty of Humanities and Social Sciences University of Split Poljička cesta 35, 21000, Split, Croatia
Toni Maglica
orcid.org/0000-0002-0716-0037
; Faculty of Humanities and Social Sciences University of Split Poljička cesta 35, 21000, Split, Croatia
Maja Ljubetić
orcid.org/0000-0002-9344-5580
; Faculty of Humanities and Social Sciences University of Split Poljička cesta 35, 21000, Split, Croatia
Sažetak
Ovim istraživanjem nastojalo se ispitati odnos između samopoštovanja,
samoučinkovitosti, zadovoljstva s obitelji i životom, usamljenosti i akademskoga
postignuća tijekom adolescencije. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 180
adolescenata i 301 adolescentica u dobi od 10 do 17 godina (M = 12,45 godina,
SD = 2,66), iz dvije osnovne i dvije srednje škole iz Splita. Kako bismo ostvarili cilj
istraživanja, koristili smo sljedeće instrumente: Upitnik općih podataka, Upitnik
samoučinkovitosti djece i adolescenata (Vulić Prtorić i Sorić, 2006), Skalu obiteljskoga
zadovoljstva (Vulić Prtorić, 2004), kratki oblik Skale usamljenosti Sveučilišta u
Kaliforniji (UCLA) (Russell, 1996) i Opću skalu samopoštovanja (Rosenberg, 1965).
Rezultati pokazuju da su adolescentice bolje u Hrvatskom jeziku od adolescenata,
koji su procijenili da su emocionalno učinkovitiji od ženskih adolescenata. S obzirom
na dob, predadolescenti bili su zadovoljniji, imali bolju akademsku izvedbu i
pokazivali više razine akademske samoučinkovitosti nego stariji adolescenti. Rezultati
regresijske analize naglasili su višu akademsku samoučinkovitost i nižu emocionalnu
samoučinkovitost kao najsnažnije prediktore akademskoga postignuća. Rezultati
istraživanja pokazuju da više samopoštovanje i viša uvjerenja u samoučinkovitost u
svim domenama mogu očuvati dobrobit adolescenata. Osim toga, rezultati ukazuju
na važnost razvijanja snažnih uvjerenja u samoučinkovitost, posebno akademsku,
za akademsko postignuće.
Ključne riječi
adolescencija; akademsko postignuće; samopoimanje; usamljenost; zadovoljstvo
Hrčak ID:
256985
URI
Datum izdavanja:
3.5.2021.
Posjeta: 2.153 *