Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v23i0.4081

Jedan bombon ili dva u dobi od šest godina: ima li važnosti za kasniji školski život i zašto?

Majda Rijavec orcid id orcid.org/0000-0001-6361-9968 ; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Department of Psychology Savska cesta 77, 10000, Zagreb, Croatia
Tajana Ljubin-Golub orcid id orcid.org/0000-0002-6396-0389 ; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Department of Psychology Savska cesta 77, 10000, Zagreb, Croatia
Zdenka Brebrić orcid id orcid.org/0000-0002-2152-1329 ; I. osnovna škola Bjelovar Ul. Željka Sabola 14, 43000 Bjelovar, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 321 Kb

str. 105-123

preuzimanja: 518

citiraj


Sažetak

U ovom istraživanju ispitivala se ulogu rane odgode zadovoljenja i njezine
pozitivne ishode u kasnijem djetetovom životu. Više specifično, nastojalo se utvrditi
je li izmjerena odgoda zadovoljstva šestogodišnjaka predviđa njihovu kasniju
emocionalnu inteligenciju, kvalitetu školskoga života i zadovoljstva životom u
višim razredima osnovne škole. Osim toga, nastojala se istražiti posrednička uloga
emocionalne inteligencije u odnosu između odgode zadovoljenja u predškolskoj
dobi i kasnije kvalitete školskoga života i životnoga zadovoljstva životom.
Uzorak je uključivao 141 učenika (48,2 % djevojčica). Odgoda zadovoljenja
izmjerena je u populaciji šestogodišnjaka; drugo mjerenje za jedan dio uzorka
učinjeno je u sedmom, a za drugi dio uzorka u osmom razredu. Odgoda
zadovoljenja izmjerena je zadatkom odgode zadovoljenja: djeca su imala priliku
pojesti jedan primamljiv slatkiš odmah ili su mogla odabrati više slatkiša ako čekaju
određeno vrijeme, dok rade zadatke procjene. Ostali mjerni instrumenti bili su
Skala emocionalne inteligencije (Wong i Low, 2002), Upitnik o kvaliteti školskog
života (Leonard, 2002; Raboteg Šarić i sur., 2009) i Skala učeničkog zadovoljstva
životom (Huebner, 1991).
Rezultati istraživanja pokazuju da su učenici koji su uspjeli odgoditi zadovoljenje u
predškolskoj dobi kasnije bili zadovoljniji životom, imali veći osjećaj akademskoga
postignuća i višu emocionalnu inteligenciju (upotreba emocija za olakšavanje
izvedbe i unutarnje regulacije emocija). Analize medijacije polučile su rezultate koji
govore u prilog tome da je cjelokupna emocionalna inteligencija posrednik u odnosu
između odgode zadovoljenja i životnoga zadovoljstva. Osim toga, sastavnica
emocionalne inteligencije koja olakšava izvedbu smatra se značajnim posrednikom
između odgode zadovoljenja i percepcije važnosti školskoga postignuća.
Može se zaključiti da jačanje regulatornih mehanizama u predškolskoj dobi može
biti korisno za oboje - zadovoljstvo životom i doživljaj smisla postignuća u višim
razredima osnovne škole.

Ključne riječi

emocionalna inteligencija; kvaliteta školskoga života; odgođeno zadovoljenje; zadovoljstvo životom

Hrčak ID:

256987

URI

https://hrcak.srce.hr/256987

Datum izdavanja:

3.5.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.570 *