Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.38190/ope.11.1.9

Zalihe menadžmenta znanja u malim i srednjim srpskim tvrtkama

Vojislav Babić orcid id orcid.org/0000-0001-7882-3304 ; Univerzitet u Beogradu, Institut za sociološka istraživanja
Siniša Zarić ; Univerzitet u Beogradu, Ekonomski fakultet


Puni tekst: engleski pdf 748 Kb

str. 7-24

preuzimanja: 347

citiraj


Sažetak

Studija mjeri i analizira razinu zastupljenosti strategije upravljanja znanjem u srpskim tvrtkama. Upravljanje znanjem vještina je stjecanja i raspodjele resursa s ciljem postizanja veće poslovne učinkovitosti i profitabilnosti tvrtki. Rad polazi od Romerove (1986, 2018) teorije povećanja prinosa. Prema Romeru, stabilan rast rezultat je endogenog nakupljanja znanja. Cilj ovog rada je utvrditi u kojoj su mjeri elementi upravljanja znanjem zastupljeni u malim i srednjim srpskim tvrtkama. Izgrađen je instrument za mjerenje upravljanja znanjem koji sadrži 11 varijabli razvrstanih u 5 složenih pokazatelja: akademsko obrazovanje, obuka zaposlenika, skladištenje, širenje znanja i tehnička podrška. Za prikupljanje podataka korišten je online upitnik sa zatvorenim odgovorima, intervalskim i Likertovim ljestvicama. Istraživanje je provedeno na uzorku od 157 tvrtki u 15 gradova u Srbiji, od čega 60 malih i 34 srednje tvrtke. Podaci su obrađeni statističkom tehnikom „prilagođene tablice s udjelom stupaca značajnosti.“ Na temelju rezultata za mala i srednja poduzeća, u pokazateljima za mjerenje kao što su obuka zaposlenika, širenje znanja i tehnička podrška postoji pozitivna razina, dok je u pokazateljima „skladištenje” i „akademska edukacija“ djelomična prisutnost zaliha upravljanja znanjem. Kada je riječ o malim tvrtkama, s obzirom na pojedinačne varijable, koje su sastavni dio pokazatelja, najveće zalihe upravljanja znanjem izmjerene su u varijabli „broj sveučilišnih diplomanata“ gdje 98,3% zaposlenih ima sveučilišnu diplomu, kao i u varijabli „prisutnost intraneta“ u okviru koje je 96,7% tvrtki djelomično ili potpuno povezano s ovim medijem. Kada je riječ o srednjim tvrtkama, glede pojedinačnih varijabli, najveće zalihe upravljanja znanjem registrirane su u varijablama „broj sveučilišnih diploma“ (100%) i „učestalost pohađanja obrazovnih seminara izvan tvrtke“ (94%).

Ključne riječi

menadžment znanja; male i srednje srpske tvrtke; indikatori za mjerenje menadžmenta znanja; poslovna učinkovitost

Hrčak ID:

258742

URI

https://hrcak.srce.hr/258742

Datum izdavanja:

11.6.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.246 *