Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.38190/ope.11.1.2

Budžetiranjem do sigurnijeg poslovanja i razvoja poduzeća

Željko Tintor orcid id orcid.org/0000-0002-5405-4843 ; RETRA d.o.o. za reviziju i poslovno savjetovanje


Puni tekst: hrvatski pdf 759 Kb

str. 143-161

preuzimanja: 1.370

citiraj


Sažetak

Najznačajnija zadaća menadžera jest donošenje poslovnih odluka. Bez obzira o kojoj se vrsti odluka radi njihov konačni cilj jest osigurati optimalno poslovanje i ostvarivanje dobiti te budući rast i razvoj poduzeća. Rizik takvih odluka ne dopušta njihovo donošenje samo na intuiciji, već traži pouzdane i vjerodostojne informacije i promišljene aktivnosti kojima će osigurati ostvarivanje navedenih ciljeva. Među inima najvažniju aktivnost menadžera čini budžetiranje koje predstavlja temelj poslovnog planiranja i menadžerske kontrole nad poslovnim procesima i rezultatima poslovanja. S obzirom na vremenski rok planiranje se dijeli na dugoročno i kratkoročno. Prvim se obično na vrijeme duže od tri ili više godina utvrđuju strateški ciljevi zajedno s okvirnom sredstvima, širim uputama i aktivnostima njihova postizanja, dok se drugim kojeg nazivamo master budžet ili glavni poslovni plan obuhvaća razdoblje od jedne godine ili kraće razdoblje s preciznijim poslovnim ciljevima i detaljnijim sredstvima i aktivnostima kojima ih se namjerava realizirati. Master budžet predstavlja skup pojedinačnih budžeta dijelova, odnosno procesa u poduzeću koji zajedno čine sinergiju planiranih aktivnosti budućeg poslovanja poduzeća. Primjereno veličini poduzeća i prirodi njegova poslovanja razlikujemo master budžet proizvodnog i trgovačkog poduzeća. Međutim, u oba slučaja planiranje kao proces primjereno obuhvaća pripreme za planiranje, definiranje ciljeva, izradu i prihvaćanje pplan te kontrolu i analizu provedbe plana. Ovaj je rad posvećen središnjem dijelu planiranja, odnosno izradi master budžeta koji kao glavni poslovni plan obuhvaća operativni budžet i financijski budžet svih poslovnih aktivnosti proizvodnog poduzeća u razdoblju od jedne godine. Kao takav on predstavlja odgovor na tržišne izazove, neizvjesnosti i rizike poslovanja. Jednostavnošću prikaza posebno je prilagođen za potrebe malih poduzeća koja čine većinu gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj. Cilj je rada ukazati na značaj master budžeta i prezentirati cjeloviti model poslovnog plana proizvodnog poduzeća i menadžerske kontrole nad svim poslovnim procesima. Također, cilj rada jest prezentirati obrazac prema kojem se u svakom poduzeću, od najmanjih do onih velikih, može sačiniti vlastiti godišnji master budžet i tako osigurati sigurnost i kontrola svih poslovnih procesa poduzeća, a time uspješno poslovanje, dobit te rast i razvoj poduzeća. U radu se na primjeren način koriste tehnike i metode analize i sinteze, kao i metode planiranja. Kao izvori podataka koriste se vlastiti izvori, a od sekundarnih izvora koristi se stručna i znanstvena literatura.

Ključne riječi

master budžet; glavni poslovni plan; operativni budžet; financijski budžet

Hrčak ID:

258795

URI

https://hrcak.srce.hr/258795

Datum izdavanja:

11.6.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.065 *