Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.20901/pp.11.1.01

Dijete u vremenu: Dob i biračko ponašanje u Hrvatskoj

Bartul Vuksan-Ćusa orcid id orcid.org/0000-0002-5158-9164 ; Fakultet političkih znanosti u Zagrebu
Višeslav Raos orcid id orcid.org/0000-0003-2651-1813 ; Fakultet političkih znanosti u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 950 Kb

str. 7-38

preuzimanja: 867

citiraj


Sažetak

U članku se na temelju terenskoga anketnog istraživanja provedenog nakon predsjedničkih izbora 2019/2020, te uoči parlamentarnih izbora 2020. analizira odnos dobi i biračkog ponašanja u Hrvatskoj. Pri tome se rad smješta na sjecište između istraživačkih tradicija sociologije mladih i analize društvenih rascjepa i biračkoga ponašanja. Na temelju modela multinominalne logističke regresije testira se odnos prediktora izvedenih iz dimenzija: religija i etika, povijest, stranke, vrijednosti, povjerenje i socioekonomski status, te dobne skupine. Provedeno istraživanje pokazuje kako postoji podudarnost prediktivnih modela za parlamentarne i predsjedničke izbore. Nadalje, pokazuje se kako se biračko ponašanje u Hrvatskoj uvelike grupira u dvije dobne skupine, od kojih jednu čine oni između 18 i 46 godina, a drugu oni od 47 do 99. Mlađu skupinu karakteriziraju niže razine autoritarnosti, niža razina povjerenja u tradicionalne medije, te manje povjerenja u efikasnost izvršne vlasti. Obiteljsko naslijeđe partizanskog pokreta pojedinačno je najznačajnija varijabla, no značajno raste s dobi. Kod školskog vjeronauka primjetan je socijalizacijski efekt, te ga tako mlađe dobne skupine više prihvaćaju od starijih, premda značajnih razlika u religioznosti kao prediktoru dobnih skupina nema. Pored toga, nisu utvrđene statistički značajne razlike među kohortama na ljestvici liberalno-konzervativno. Zaključno se može reći kako rad pokazuje stanovito naziranje dobnoga jaza u biračkome ponašanju, poglavito s obzirom na temeljni društveni rascjep u Hrvatskoj, baziran na povijesno-identitetskim razlikama, koji kod mlađih‎ naraštaja značajno blijedi.‎ ‎

Ključne riječi

mladi; društveni rascjepi; biračko ponašanje; izbori; Hrvatska

Hrčak ID:

259842

URI

https://hrcak.srce.hr/259842

Datum izdavanja:

5.7.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.696 *