Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/fi41303

Što slike znaju? Umjetnost, aproprijacija, kulturalna triangulacija

Krešimir Purgar ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Akademija za umjetnost i kulturu, Ulica kralja Petra Svačića 1/F, HR–31000 Osijek


Puni tekst: hrvatski pdf 417 Kb

str. 513-530

preuzimanja: 294

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 417 Kb

str. 530-530

preuzimanja: 429

citiraj


Sažetak

U radu nastojimo rasvijetliti postupke koje je potrebno primijeniti utoliko, ukoliko želimo ustanoviti posljedice koje nastupaju kada se sedimenti značenja u slikama talože jedan na drugi stvarajući specifičnu slikovnu epistemologiju. Također ćemo ukazati na neke interdisciplinarne mehanizme analize slikovnog materijala, poput »kulturalne simptomatologije« i »kulturalne triangulacije«, a dat ćemo i tipologiju kulturalno-povijesnih sedimentacija slikovnog značenja koje ovdje nazivamo aproprijacija. Zaključit ćemo da Bredekampova teorija slikovnih činova, jednako kao i Mitchellove slike kao »žudeći objekti« te Beltingovo razumijevanje ljudskog tijela kao »medija slike« upućuju na to da je interakcija čovjeka i slike ogledalo njegove vlastite želje za proizvodnjom paralelnog svijeta koji on doživljava stvarnim, ali, kako je to objasnio Lambert Wiesing, ne mora u njemu sudjelovati jer slika omogućava različite oblike participacije ili izostanka iz participacije u stvarnom događaju. Ono što slike »znaju« jest specifična posljedica činjenice da neživi slikovni objekti mogu posjedovati pamćenje, ali – za razliku od umjetne inteligencije – svoje znanje mogu aktivirati samo u recipročnom komunikacijskom odnosu s ljudima.

Ključne riječi

slika; aproprijacija; kulturalna triangulacija; pamćenje slike; William John Thomas Mitchell; Horst Bredekamp; Michele Cometa; David Freedberg

Hrčak ID:

264357

URI

https://hrcak.srce.hr/264357

Datum izdavanja:

29.10.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.562 *