Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5673/sip.59.2.3
Osjetljivost gimnazijalaca na svjetlosno onečišćenje u Republici Hrvatskoj
Hrvoje Grofelnik
orcid.org/0000-0002-2796-8316
; Sveučilište u Rijeci, Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, Opatija, Hrvatska
Marko Miočić
; Prva riječka hrvatska gimnazija, Rijeka, Hrvatska
Tomislav Golubić
; Prirodoslovna škola Vladimira Preloga, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Ovaj je rad rezultat anketnog istraživanja na nacionalnoj razini po pitanju poznavanja
problematike, svjesnosti i stavova učenika gimnazijskih programa u Hrvatskoj prema problemu
svjetlosnog onečišćenja. Razlike u komunalnoj infrastrukturi u Hrvatskoj su velike, te se
odražavaju i u aspektu svjetlosnog onečišćenja. Provedeno istraživanje nije bilo usmjereno ka
usporedbi stanja u prostoru po pitanju svjetlosnog onečišćenja, već na poznavanje problematike,
te su izdvojeni subjektivni stavovi i percepcije gimnazijalaca prema utjecaju svjetlosnog onečišćenja
na okoliš. Kako bi se dobio što objektivniji uvid, istraživanje je oslonjeno na kvantitativne
metode te su rezultati prikazani i interpretirani uz pomoć deskriptivne i induktivne statistike.
Rezultati pokazuju homogenost ispitanika na nacionalnoj razini u poznavanju problematike,
svjesnosti i stavovima o svjetlosnom onečišćenju. Usporedbom učenika iz ruralnih i urbanih
prostora po pitanju svjesnosti o svjetlosnom onečišćenju pokazalo se da ne postoje veće razlike
i da je opća svijest relativno visoka. Usporedba učenika iz ruralnih i urbanih prostora po
pitanju prevencije svjetlosnog onečišćenja također pokazuje da ne postoje veće razlike te da je
spremnost na djelovanje visoka. Ipak, uočene su i određene razlike između urbane i ruralne
populacije učenika po pitanju procjene utjecaja svjetlosnog onečišćenja na okoliš. Učenici iz
urbanih područja procjenjuju da je utjecaj svjetlosnog onečišćenja na okoliš neutralan ili malen,
za razliku od učenika iz ruralnih područja, koji su više skloni procijeniti utjecaj svjetlosnog
onečišćenja u kategoriji malog i vrlo malog utjecaja.
Ključne riječi
održivi razvoj; okoliš; zaštita okoliša; svjetlosno onečišćenje; obrazovanje; gimnazija
Hrčak ID:
265439
URI
Datum izdavanja:
12.11.2021.
Posjeta: 1.682 *