Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v23i3.4480

Povezanost indeksa tjelesne mase, motoričkih znanja i tjelesne aktivnosti učenika rane školske dobi

Ivana Nikolić orcid id orcid.org/0000-0001-7200-0286 ; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Savska cesta 77, 10000 Zagreb, Croatia
Snježana Mraković ; Faculty of Teacher Education University of Zagreb Savska cesta 77, 10000 Zagreb, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 303 Kb

str. 795-818

preuzimanja: 218

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 303 Kb

str. 795-818

preuzimanja: 96

citiraj


Sažetak

Cilj istraživanja bio je utvrditi spolne razlike u indeksu tjelesne mase, motoričkih
znanja i razine tjelesne aktivnosti te utvrditi njihovu povezanost. Na uzorku od
127 učenika, polaznika drugog razreda osnovne škole (65 dječaka i 62 djevojčice)
primijenjen je test TGMD-2 za procjenu motoričkih znanja, a tjelesna aktivnost
ispitana Felsovim upitnikom. Na temelju tjelesne visine i mase izračunat je
indeks tjelesne mase. Razlike između spola izračunate su neparametrijskim
Mann Whitney U testom, a međusobna povezanost Spearmanovim koeficijentom
korelacije. Stupnjevitom regresijskom analizom Backward postupkom izračunata
je prediktivna vrijednost indeksa tjelesne mase, lokomotornih i manipulativnih
znanja na ukupnu tjelesnu aktivnost. Prema normativnim vrijednostima indeksa
motoričkoga razvoja ispitanici ovoga uzorka imaju prosječni rezultat. Rezultati
su pokazali značajne razlike u korist dječaka u manipulativnim znanjima dok
u lokomotornim znanjima, ukupnom motoričkom razvoju i indeksu mase tijela
nisu dobivene značajne razlike. Značajna povezanost indeksa tjelesne mase
dobivena je samo kod djevojčica te ukazuje na nisku negativnu povezanost s
indeksom slobodnoga vremena (r = -0,29) i ukupnom tjelesnom aktivnosti (r =
-0,29) te umjereno negativnu s lokomotornim znanjima (r= -0,39) i ukupnim
indeksom motoričkoga razvoja ( r= -0,35). Povezanosti motoričkih znanja i tjelesne
aktivnosti dobivene su samo kod dječaka i ukazuju na nisku pozitivnu povezanost
manipulativnih znanja s indeksom slobodnoga vremena (r = 0,25) i ukupnom
tjelesnom aktivnosti (r = 0,27). Prema rezultatima regresijske analize doprinosi
varijabli ukupnom objašnjenju varijance su značajni, ali vrlo slabi. Manipulativna
znanja objašnjavaju 7,2 % varijance ukupne tjelesne aktivnosti dječaka, a indeks
tjelesne mase 6 % ukupne varijance tjelesne aktivnosti djevojčica.

Ključne riječi

indeks tjelesne mase; motorička znanja; razina tjelesne aktivnosti

Hrčak ID:

266850

URI

https://hrcak.srce.hr/266850

Datum izdavanja:

17.11.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 844 *