Pregledni rad
EUROPSKA ISKUSTVA I NACIONALNI KURIKULUM ZA OBVEZNO OBRAZOVANJE U HRVATSKOJ (Uvod u raspravu o rezultatima istraživanja)
Branislava Baranović
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Sažetak
Sažetak – Rad predstavlja uvodni tekst u tematski blok u kojem su prezentirani
rezultati komparativne analize nacionalnih okvirnih kurikuluma 11 europskih
zemalja (uzorak starih i novih članica Europske unije) i Hrvatske provedene u
razdoblju od 2002. do 2005. Rezultati analize su ukazali na značajne konceptualne,
strukturne i sadržajne razlike između nastavnih programa u Hrvatskoj i nacionalnih
kurikuluma analiziranih zemalja. Iako između nacionalnih kurikuluma
analiziranih zemalja postoje evidentne razlike, za razliku od Hrvatske, sve imaju
outcome based nacionalne kurikulume (orijentirane na odgojno-obrazovne ishode,
odnosno operacionalno iskazane ciljeve obrazovanja). Nadalje, za razliku od Hrvatske
koja ima centralizirane i međusobno nedovoljno povezane predmetne programe,
nacionalni kurikulumi analiziranih zemalja su integriraniji. Većina ih ima
nacionalni kurikulumski okvir koji sagledava nacionalni kurikulum kao cjelinu,
široko defi nirana kurikulumska područja čije sadržaje povezuju zajednički odgojno-
obrazovni ishodi te eksplicite defi nirane krozkurikulumske teme. Kurikulumi
europskih zemalja također razvijaju učeničke kompetencija kojih nema u hrvatskim
nastavnim programima: napr. poduzetništvo, informatičko-komunikacijska
kompetancija kao krozkurikulumsko poučavanje. I konačno, razvoj nacionalnih
kurikuluma u europskim zemljama se odvija u smjeru razvoja temeljnih učeničkih
kompetencija potrebnih za život u društvu znanja. U toku je proces integracije temljnih
kompetencija za društvo znanja (koncept cjeloživotnog učenja) defi niranih na
europskoj razini u Europskom kompetencijskom okviru.
Ključne riječi
europske zemlje; Hrvatska; društvo znanja; nacionalni kurikulumi; obvezno obrazovanje; temeljne kompetencije
Hrčak ID:
24600
URI
Datum izdavanja:
10.12.2007.
Posjeta: 6.668 *