Stručni rad
Primjena analitičkih koncepata u upravljanju: case study Hrvatska
Zvonko Merkaš
orcid.org/0000-0003-1770-3952
; Libertas međunarodno sveučilište
Davor Perkov
orcid.org/0000-0001-5426-443X
; Libertas međunarodno sveučilište
Mihael Plećaš
orcid.org/0000-0002-8971-2543
; Libertas međunarodno sveučilište
Sažetak
U radu se istražuju primjena i rezultati primjene suvremenih analitičkih koncepata u organizacijama u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na razdoblje naglih društvo-ekonomskih promjena uzrokovanih recentnom krizom. Cilj ovog rada bio je ispitati trenutačnu primjenu najznačajnijih analitičkih koncepata koje menadžeri koriste u strateškom upravljanju u Hrvatskoj. Nakon završetka pandemije koronavriusa očekuju se bitne promjene zbog daljnjeg pada trgovine industrijskim potrošačkim dobrima i istovremenog rasta trgovine uslugama, osobito uslugama koje se koriste digitalnim tehnologijama. Svjetska pandemija COVID-19 uzrokovala je snažnu ekonomsku krizu u ponudi i potražnji robe i usluga na domaćim i međunarodnim tržištima. U gospodarstvu, u kojem se većina proizvodnje temelji na modelu najnižih troškova s minimalnim zalihama, na opskrbi sirovinama i dijelovima u posljednji tren, narušeni su lanci opskrbe i nastali su veliki poremećaji na tržištu. Problem se prelijeva s jednog na drugo tržište. Smanjena proizvodnja, zbog smanjenja zarade, dovela je do naglog smanjenja potrošnje.
Svjetska trgovina pala je u 2020. godini za devet posto, strane investicije smanjile su se za 40%,
a trgovina uslugama za 60%. Zbog navedenih razloga važno je detaljno promotriti što se oko nas događa i što će se događati te kako će to u duljem razdoblju utjecati na organizacije, njihovu stabilnost i sigurnost te poslovnu sposobnost. Za analizu okružja, činjenica i čimbenika koji u globaliziranom društvu i ekonomiji, direktno i indirektno, utječu na naše poslovanje, važno je primjenjivati dobro strukturirane analitičke koncepte te ih sustavno provoditi, osobito u ovako teškim kriznim razdobljima. Primjena analitičkih koncepata omogućuje organizacijama adekvatnu pripremu za predstojeće izazove.
Korištenje suvremenih analitičkih koncepata kao što su PEST, BCG matrica, VRIO i SWOT omogućuje dobivanje neophodnih informacija o stvarnoj razini raspoloživih potencijala i resursa organizacije. Uvažavajući dinamiku tehnološkotehničkih promjena, trendova promjene u navikama i potrebama potrošača, i ovo istraživanje je pokazalo da analitički postupci postaju sve važniji u promatranju internog okružja, analizi portfelja proizvoda i usluga te analizi lanca vrijednosti.
Ključne riječi
analitički koncepti; PEST; BCG; VRIO; SWOT
Hrčak ID:
266916
URI
Datum izdavanja:
8.12.2021.
Posjeta: 1.678 *