Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.22572/mi.27.2.2

Metafore rata i apokalipse u medijskom diskursu o pandemiji bolesti COVID-19 i potresu u Hrvatskoj 2020./2021.

Stjepan Lacković ; Veleučilište Baltazar u Zaprešiću, Zaprešić, Hrvatska
Mateja Šporčić orcid id orcid.org/0000-0002-6184-0164 ; Veleučilište Baltazar u Zaprešiću, Zaprešić, Hrvatska
Marina Baralić orcid id orcid.org/0000-0003-0092-2489


Puni tekst: engleski pdf 828 Kb

str. 37-58

preuzimanja: 361

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 828 Kb

str. 37-58

preuzimanja: 397

citiraj


Sažetak

Način na koji razgovaramo o složenim i apstraktnim idejama prožet je metaforama. Mnoga istraživanja pokazuju da čak i najsuptilnija metafora može imati snažan utjecaj na to kako ljudi pokušavaju riješiti razne društvene probleme.
Dakle, pretpostavka je da metafore nisu puki retorički alati, već da one duboko utječu na to kako konceptualiziramo zbilju i postupamo s obzirom na važna društvena pitanja. Tijekom posljednjih dvaju desetljeća znanstvenici iz različitih istraživačkih perspektiva proučavaju učinke metaforičnog uokvirivanja na politički diskurs. Metafore se često koriste za uokvirivanje političkih tema, a za te se metaforične okvire tvrdi da utječu na to kako ljudi razmišljaju o tim pitanjima, opažaju svijet i ponašaju se, na razini individualnog i kolektivnog. Na tragu tih istraživanja, metaforu u ovom radu shvaćamo kao kognitivno sredstvo koje ustrojava naš pojmovni sustav i omogućuje razumijevanje iskustva. Cilj je ovog rada istražiti upotrebu konceptualnih metafora u javnom diskursu vezanom uz koronakrizu i krizu izazvanu potresom u Petrinji. Istraživanje je provedeno u tri koraka, slijedeći metodologiju kritičke analize metafora (Charteris-Black, 2004). U prvom koraku, identifikacija metaforičnih izraza provedena je korištenjem velike baze podataka (big data corpus) objava s hrvatskih mrežnih portala nastalih u periodu pandemije (od siječnja 2020. do travnja 2021. godine) te za i nakon petrinjskog potresa 29. 12. 2020. U drugom koraku, interpretirane su dominantne konceptualne metafore korištene u medijskom komuniciranju tih dviju kriza. Rezultati te interpretacije pokazuju da su u slučaju epidemije bolesti COVID-19 sveprisutne metafore rata, dok se u izvještavanju o potresu koristila metafora apokalipse. U trećem koraku analize, nastojali su se objasniti razlozi i implikacije pojavljivanja tih konceptualnih metafora u medijskom diskursu.

Ključne riječi

konceptualne metafore; kritička analiza metafora; medijski diskurs; koronavirus; potres

Hrčak ID:

267418

URI

https://hrcak.srce.hr/267418

Datum izdavanja:

20.12.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.457 *