Ars Adriatica, No. 11, 2021.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15291/aa.3573
Kipar Orazio Bonetti između Furlanije, Kvarnera i Dalmacije
Damir Tulić
; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Mario Pintarić
; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Sažetak
Orazio Bonetti jedan je od brojnih furlanskih kipara djelatnih u 18. stoljeću, a koji je u Hrvatskoj bio gotovo posve nepoznat. Rodio se oko 1700. godine najvjerojatnije u Veneciji gdje je započeo školovanje da bi potom otišao u Furlaniju te Ljubljanu postavši suradnik Francesca Robbe. Zbog oskudnih dokumenata te izgubljenih radova, majstorov život i stvaralački itinerari velikim su djelom ostali nepoznati i nepovezani. Ovom prigodom Bonettiju se pripisuju kipovi u salezijanskom samostanu u San Vito al Tagliamento, crkvi San Cristoforo u Udinama, župnoj crkvi u Nogaredo di Prato i u Adegliaccu. U drugoj polovici četrdesetih godina 18. stoljeća Bonetti je s obitelji živio u Ljubljani te je ostvario suradnju s riječkim kiparom Antonijem Michelazzijem izradivši kipove na oltaru Gospe Karmelske u župnoj crkvi u Pazinu. Potom se preselio u Rijeku, da bi se nakon 1763. godine zaputio prema Dalmaciji. U Orlecu na Cresu isklesao je kipove za glavni oltar župne crkve, a 1766. mramornu dekoraciju oltara Bezgrešnog začeća u zadarskoj katedrali. Monumentalne kipove sv. Silvestra i sv. Tome, danas u Lovreću, izradio je 1768. za nekadašnju crkvu Sv. Silvestra u Zadru. Majstorova prisutnost u Zadru indirektno je potvrđena pronalaskom zapisa o smrti njegove supruge Cattarine koja je 1770. pokopana u crkvi Svete Marcele.
Ključne riječi
Orazio Bonetti; 18. stoljeće; mramorna skulptura; barok; Francesco Robba; Antonio Michelazzi; Udine; Furlanija; Rijeka; Zadar
Hrčak ID:
269733
URI
Datum izdavanja:
30.12.2021.
Posjeta: 1.554 *