Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5673/sip.59.3.11

Kritičko vrednovanje dezinformacija u medijima unutar formalnog obrazovnog sustava u vrijeme pandemije koronavirusa

Lana Ciboci Perša ; Edward Bernays Visoka škola, Zagreb, Hrvatska
Tomislav Levak orcid id orcid.org/0000-0001-5508-8036 ; Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Odsjek za kulturu, medije i menadžment, Hrvatska
Adrian Beljo ; Edward Bernays Visoka škola, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 5.329 Kb

str. 557-575

preuzimanja: 650

citiraj


Sažetak

Od same pojave pandemije koronavirusa u medijima su se, a osobito na društvenim
mrežama, osim pouzdanih i istinitih informacija pojavljivale i brojne dezinformacije o virusu,
cijepljenju i njegovim posljedicama. Izloženost medijima u tom kriznom razdoblju ukazala je
na važnost posjedovanja medijskih kompetencija s ciljem odabira kvalitetnih, pouzdanih i vjerodostojnih
informacija. Naime, kritičko vrednovanje medijskih sadržaja postalo je ključno za
pravilno razlikovanje istinitih i pouzdanih od nepouzdanih i nevjerodostojnih informacija. Za
adekvatno stjecanje medijskih kompetencija važno je kvalitetno medijsko obrazovanje, koje se
u Hrvatskoj, kada je u pitanju formalni obrazovni sustav, primarno provodi kroz nastavu Hrvatskoga
jezika, ali i kroz različite međupredmetne teme (Ciboci, 2018.a). Vodeću ulogu u tom
procesu imaju učitelji Hrvatskoga jezika i školski knjižničari (Ciboci, 2018.a; Kanižaj i Car,
2015.; Ciboci i Osmančević, 2015.). Da bismo mogli obrazovati mlađe generacije i potaknuti
ih na kritičko promišljanje o medijima i medijskim sadržajima, oni koji ih tome podučavaju
moraju biti medijski pismeni. Postavlja se pitanje koliko su sami provoditelji medijskog obrazovanja
uspješni u prepoznavanju dezinformacija u medijima te koliko su često u posljednjih
godinu dana stavljali naglasak u školama upravo na te teme, budući da su djeca jednako kao odrasli izloženi brojnim dezinformacijama o koronavirusu, koje itekako mogu utjecati na
njihove stavove i razmišljanja o cjelokupnoj pandemiji. U ovom je radu, metodom ankete,
analizirano koliko školski knjižničari prepoznaju dezinformacije u medijima, kao i koliko je
aktivnosti u posljednjih godinu dana u školama provedeno s ciljem educiranja učenika upravo
o tom važnom problemu.

Ključne riječi

dezinformacije; kritičko vrednovanje; medijsko obrazovanje; medijska pismenost; koronavirus; knjižničari

Hrčak ID:

271657

URI

https://hrcak.srce.hr/271657

Datum izdavanja:

31.1.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.018 *