Filozofska istraživanja, Vol. 25 No. 4, 2005.
Pregledni rad
Feministička epistemologija
NATAŠA BOKAN
Sažetak
1960-ih i 1970-ih godina odbačeno je viđenje znanosti kao neutralne i bez utjecaja klase, rase, roda, nacionalnosti i politike. Neki od pokreta, koji su usmjereni na društvenu upotrebu znanosti, prepoznali su znanost kao produženu ruku kapitalističkog poretka i sredstvo eksploatacije te je proglasili suučesnicom u podčinjavanju žena, manjina i nerazvijenih zemalja. Jedan od tih pokreta je feministički. Do pojave ovih kritika znanost je bila shvaćena kao objektivna i vrijednosno neutralna.
1970-ih godina suvremena feministička teorija podastrijela je kritički teorijski koncept roda predstavljen kao način razlikovanja društvene konstrukcije maskulinosti (muškosti) i femininosti (ženskosti) od bioloških kategorija muškog i ženskog. Polazeći od toga i usvojivši socijalni konstruktivizam, feministkinje su artikulirale feminističku teoriju stajališta koja pokušava konstruirati znanje iz perspektive života žena. Navedeni su bitni momenti zbog kojih je nepristranost u znanosti dosad bila onemogućena. Ključna postavka epistemologije stajališta sadrži tezu da epistemologija neutralnog, nezainteresiranoga promatrača svijeta treba biti zamijenjena epistemologijom senzibilnom na sve specifičnosti socijalnoga konteksta, a u slučaju feminističke inačice ove teorije drži se da način na koji žene doživljavaju društveni život daje jedinstveni uvid u način funkcioniranja društva, a stajalište žena, ili feminizma, manje je pristrano i iskrivljeno, za što se navode brojni razlozi.
Ključne riječi
Kritike znanosti; epistemologija; feministička epistemologija; epistemologija stajališta; socijalni konstruktivizam; androcentrizam
Hrčak ID:
2463
URI
Datum izdavanja:
15.12.2005.
Posjeta: 4.450 *