Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.31306/s.64.1.3

Model odabira lokacije oglasne površine uz cestu s aspekta sigurnosti cestovnog prometa

Joso Vrkljan orcid id orcid.org/0000-0002-9076-6872 ; Veleučilište Nikola Tesla u Gospiću, Gospić, Hrvatska
Miljenko Mustapić orcid id orcid.org/0000-0002-9133-182X ; H2 komunikacije d.o.o., Sveta Nedelja, Hrvatska
Josip Burazer Pavešković ; Veleučilište Nikola Tesla u Gospiću, Gospić, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 902 Kb

str. 17-26

preuzimanja: 190

citiraj


Sažetak

U ovom istraživanju prikazan je prijedlog ekspertnog sustava koji može biti koristan u detekciji područja koja su s aspekta sigurnosti povoljna za postavljanje oglasnih površina uz cestovne prometnice.
Urbanizacija generira povećanu mobilnost u urbanim sredinama što čini upravljanje vozilom kompleksnijom i distraktibilnijom radnjom za vozače. Distrakcija postaje glavni izazov za sve koji se bave cestovnom prometnom sigurnošću (znanstvena zajednica, automobilska industrija, nadležna tijela), a definirana je kao odvraćanje pozornosti od prioritetno bitnih aktivnosti za sigurnu vožnju.
Pozornost vozača može biti ugrožena nizom čimbenika koji se pojavljuju u raznim oblicima pa je time istraživanje distrakcija zahtjevno i treba biti pažljivo metodološki pripremljeno i isplanirano. Dosadašnja istraživanja dokazuju da je distrakcija vodeći uzročnik prometnih nesreća dok istraživanja provedena testnim vožnjama na autocestama gdje su kombinirana veća brzina i gusto postavljene oglasne površine dokazuju da distrakcije u takvim uvjetima ugrožavaju sigurno upravljanje vozilom. Istraživanjem tematike identificirani su glavni generatori distrakcija u cestovnom prometu koji imaju daljnju podjelu po utjecaju na sigurnu vožnju.
U prvom dijelu istraživanja prikazani su osnovni pojmovi iz područja oglašavanja u cestovnom prometu. Autori su metodom modeliranja predložili model ekspertnog sustava koji može biti koristan u detekciji područja koja su s aspekta sigurnosti povoljna za postavljanje oglasnih površina uz cestovne prometnice. Metodom klasifikacije pomoću simulatora vožnje klasificirani su određeni elementi oglasnih površina koji utječu na koncentraciju vozača u vožnji te direktno na sigurnost cestovnog prometa. Deskriptivne i inferencijalne statističke analize, metoda indukcije, dedukcije i sinteze korištene su za prikaz rezultata istraživanja.
Dobiveni rezultati istraživanja simulatorom i ETG naočalama daju jasan obrazac ponašanja ljudske percepcije u vožnji, što čini validnu podlogu za izradu ekspertnog sustava za poboljšanja sigurnosti u prometu s aspekta distrakcije od strane oglasnih površina.

Ključne riječi

distrakcija, ekspertni sustavi, oglasne površine, sigurnost cestovnog prometa

Hrčak ID:

274924

URI

https://hrcak.srce.hr/274924

Datum izdavanja:

5.4.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 651 *