Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32910/ep.73.3.4

NOVI NAČIN ODREĐIVANJA TEŽINA U MJERENJU EUROPSKOG POTROŠAČKOG SENTIMENTA POMOĆU NELINEARNE OPTIMIZACIJE

Zrinka Lukač


Puni tekst: hrvatski pdf 467 Kb

str. 415-432

preuzimanja: 179

citiraj


Sažetak

Ankete pouzdanja poduzeća i potrošača (engl. Business and Consumer Surveys, BCS) koristan su izvor podataka za ekonomske analize i prognoze, a bezrezervna dostupnost BCS podataka stimulira nove primjene ovih podataka u empirijskim znanstvenim istraživanjima kao i kontinuirana metodološka unapređenja provođenja anketa i izračunavanja kompozitnih pokazatelja. Pokazatelj pouzdanja potrošača (engl. Consumer Confidence Indicator, CCI), koji se računa upravo pomoću BCS podataka, jedan je od široko prihvaćenih i empirijski potvrđenih vodećih (engl. leading) indikatora osobne potrošnje i ekonomske aktivnosti općenito. Iako je metodologija izračuna pokazatelja pouzdanja harmonizirana na europskoj razini, argumentirani prijedlozi poboljšanja istih uvijek su dobrodošli. Stoga se u ovom radu zadržavaju varijable komponente CCI-a koje su definirane na razini EU-a, ali se promjenom metodologije izračuna CCI-a nastoji ukazati na mogućnost poboljšanja prognostičkih svojstava ovog pokazatelja sentimenta potrošača. Umjesto standardne metode izračuna pokazatelja kao jednostavne aritmetičke sredine četiriju varijabli komponenti, što znači da su sve četiri varijable jednako značajne u izračunu pokazatelja, rabi se metoda nelinearne optimizacije. U istraživanju se polazi od pretpostavke da se inoviranjem metodologije izračuna pokazatelja, novim načinom određivanja težina pridruženih pojedinim varijablama komponentama CCI-a, mogu poboljšati njegova prognostička svojstva. Rezultati empirijskog istraživanja povezanosti inoviranog CCI-a i osobne potrošnje kao referentne serije potvrđuju pretpostavku istraživanja. Naime, rezultati pokazuju da se temeljem promjena inoviranog CCI-a može uspješno predvidjeti smjer promjene osobne potrošnje s dva tromjesečja prethođenja. U istraživanju su rabljeni tromjesečni BCS podatci za četiri standardne CCI komponente i godišnje stope rasta osobne potrošnje na agregatnoj razini EU-a. Podatcima je obuhvaćeno razdoblje od prvog tromjesečja 1996. do drugog tromjesečja 2019. Izvori podataka su Europska komisija i Eurostat. Ovo istraživanje provedeno je samo za EU na agregatnoj razini, no ovo ograničenje uklonit će se budućim istraživanjima koja će se usredotočiti na ispitivanje i uočavanje potencijalnih razlika u sentimentu potrošača po pojedinim zemljama članicama EU-a. Očekuju se različiti sustavi ponderiranja u izračunu CCI-a za različita nacionalna gospodarstva u EU-u. Izvornost ovoga rada ogleda se u inoviranom načinu izračuna pokazatelja pouzdanja potrošača primjenom nelinearne optimizacije u odnosu na standardni izračun koji primjenjuje EU.

Ključne riječi

ankete pouzdanja poduzeća i potrošača; pokazatelj pouzdanja potrošača; nelinearna optimizacija

Hrčak ID:

277901

URI

https://hrcak.srce.hr/277901

Datum izdavanja:

19.5.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 570 *