Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.46640/imr.11.20.1
Izazovi “novog hibridnog ekosistema”: slavne osobe, lažne vijesti i Covid-19
Zdenko Zeman
orcid.org/0000-0002-3005-0995
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Marulićev trg 19, Zagreb, Hrvatska
Marija Geiger Zeman
orcid.org/0000-0002-1192-4722
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Marulićev trg 19, Zagreb, Hrvatska
Martina Topić
orcid.org/0000-0002-5894-2979
; Sveučilište Leeds Beckett, Leeds LS1 3HE, Ujedinjeno Kraljevstvo
Sažetak
Kompleksna isprepletenost mainstream medija i društvenih medija rezultirala je stvaranjem “novog hibridnog ekosistema” u kojem se konzumenti/ce primarno angažiraju oko ideja i vijesti objavljenih na društvenim mrežama koje naknadno mainstream mediji prenose kao vijesti (Wheeler 2018). U tom novom “hiper-povezanom okolišu” (Pepper 2018) “lažne vijesti” zauzimaju specifično mjesto. Koncept “lažnih vijesti” je vrlo kompleksan, kontradiktoran i ambivalentan jer figurira kao krovni pojam kojim se pokrivaju različiti fenomeni i raznolike prakse od kojih su neke ranije poznate dok su druge novijeg datuma (Molina i sur. 2021). Novi komunikacijski okoliš i ulogu lažnih vijesti u njemu moguće je analizirati i kroz optiku fenomena slavnih osoba. Rad metodom analize diskursa raščlanjuje tekstove o različitim izjavama slavnih osoba o Covid-19 na dva hrvatska web portala (index.hr, 24sata.hr). Pokazuje se da zbog težine koju njihovom djelovanju i izjavama pridaju konzumenti sadržaja web portala, slavne osobe funkcioniraju kao vrlo potentni prenositelji lažnih vijesti. S druge strane, mainstream mediji često djeluju kao korektiv društvenih medija, nastojeći što uvjerljivije demantirati lažne vijesti i njihove slavne prenositelje na društvenim mrežama.
Ključne riječi
novi hibridni ekosistem; lažne vijesti; slavne osobe; Covid-19; analiza diskursa; index.hr; 24 sata.hr
Hrčak ID:
278161
URI
Datum izdavanja:
26.5.2022.
Posjeta: 2.158 *