Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22598/pi-be/2022.16.1.9

ULOGA VANJSKIH FAKTORA MOTIVACIJE, SOCIO-DEMOGRAFSKIH OBILJEŽJA I KANALA KOMUNIKACIJE U UČESTALOSTI DONIRANJA NEPROFITNIM ORGANIZACIJAMA

Doria Bavčević orcid id orcid.org/0000-0001-5326-2619
Ljiljana Najev Čačija orcid id orcid.org/0000-0001-8562-2463 ; University of Split, Faculty of Economics, Business and Tourism, Croatia
Mario Pepur orcid id orcid.org/0000-0001-7564-5442 ; University of Split, Faculty of Economics, Business and Tourism, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 634 Kb

str. 9-30

preuzimanja: 129

citiraj


Sažetak

Višegodišnji trendovi ukazuju na stalan porast broja te značaja neprofitnih
organizacija za okolinu što podrazumijeva sve veću konkurenciju, tržišno orijentiran
pristup te bespoštednu borbu za sve manje raspoloživim financijskim resursima. U
ukupnoj strukturi izvora sredstava donacije individualnih donatora imaju značajnu ulogu.
Stoga je svrha ovog istraživanja utvrditi ulogu socio-demografskih čimbenika, vanjskih
faktora motivacije te korištenih kanala komunikacije u učestalosti doniranja individualnih
donatora. Empirijsko istraživanje je provedeno na uzorku individualnih donatora u
Hrvatskoj a rezultati ukazuju na postojanje statistički značajne razlike u učestalosti
doniranja u odnosu na samoprocjenu utjecaja dijela vanjskih faktora motivacije kao što
su nagrada, vodstvo neprofitne organizacije, osobna korist i budući interesi, pri čemu su
najveći srednje vrijednosti rangova utjecaja vanjskih faktora motivacije iskazani u grupi
redovitih donatora. Za faktore motivacije okruženje, povjerenje, karakteristike
organizacije i korisnika navedene razlike nisu utvrđene. S obzirom na socio-demografske
čimbenike rezultati pokazuju postojanje razlika u učestalosti doniranja u odnosu na spol,
dob te status zaposlenja, dok razlika nije utvrđena za stupanj obrazovanja. Konačno,
potvrđena je i značajna razlika u učestalosti doniranja u odnosu na korištene kanale
komunikacije, pri čemu su srednje vrijednosti rangova učestalosti doniranja značajno više
za donatore koji koriste društvene mreže u komunikaciji s organizacijama. Ovim
rezultatima daje se dodatni doprinos postojećoj bazi znanja o ponašanju donatora u
kontekstu uspješnosti prikupljanja sredstava čije su performanse jedan od ključnih
preduvjeta održivosti neprofitnih organizacija.

Ključne riječi

neprofitne organizacije, prikupljanje sredstava, učestalost doniranja, faktori motivacije donator.

Hrčak ID:

278859

URI

https://hrcak.srce.hr/278859

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 318 *