Izvorni znanstveni članak
„Andragogija protiv pedagogije“ – pedeset godina poslije: slučaj Hrvatska
Nikola Pastuović
; Sveučilište u Zagrebu
Sažetak
Polazeći od Knowlesovog stajališta da suvremena teorija obrazovanja odraslih (andragogija) ne može biti grana pedagogije, razmatra se razvoj andragogije u Hrvatskoj u kojoj to ona i nadalje jest. Takva se njezina pozicija problematizira u kontekstu Brezinkinog i edukološkog metateorijskog sustava znanja o obrazovanju i međunarodnog konsenzusa o tome da je znanost o obrazovanju odraslih interdisciplina. S tim u vezi ukazuje se na razlike u znanstvenom razvojnom potencijalu monodisciplinarnog, multidisciplinarnog i interdisciplinarnog pristupa. Tranzicija znanosti o obrazovanju iz multidiscipline u interdisciplinu olakšana je primjenom „otvorenog sustavskog pristupa“. To se, međutim, ne očituje u programu studija pedagogije u Hrvatskoj. Teorija o obrazovanju odraslih reducirana je na predmet andragogija u okviru studija pedagogije u kojem je andragogija zastupljena simbolički. Kako studij pedagogije ne slijedi dosljedno koncept cjeloživotnog učenja, tako se andragogija unutar pedagogije ne može razvijati kao znanstvena interdisciplina, a niti kao „praktična teorija“.
Ključne riječi
andragogija; obrazovanje odraslih; monodisciplinarnost; multidisciplinarnost; interdisciplinarnost; otvoreni sustavski pristup; studij andragogije
Hrčak ID:
279084
URI
Datum izdavanja:
5.6.2022.
Posjeta: 2.303 *