Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

„Andragogija protiv pedagogije“ – pedeset godina poslije: slučaj Hrvatska

Nikola Pastuović ; Sveučilište u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 420 Kb

str. 25-49

preuzimanja: 1.270

citiraj


Sažetak

Polazeći od Knowlesovog stajališta da suvremena teorija obrazovanja odraslih (andragogija) ne može biti grana pedagogije, razmatra se razvoj andragogije u Hrvatskoj u kojoj to ona i nadalje jest. Takva se njezina pozicija problematizira u kontekstu Brezinkinog i edukološkog metateorijskog sustava znanja o obrazovanju i međunarodnog konsenzusa o tome da je znanost o obrazovanju odraslih interdisciplina. S tim u vezi ukazuje se na razlike u znanstvenom razvojnom potencijalu monodisciplinarnog, multidisciplinarnog i interdisciplinarnog pristupa. Tranzicija znanosti o obrazovanju iz multidiscipline u interdisciplinu olakšana je primjenom „otvorenog sustavskog pristupa“. To se, međutim, ne očituje u programu studija pedagogije u Hrvatskoj. Teorija o obrazovanju odraslih reducirana je na predmet andragogija u okviru studija pedagogije u kojem je andragogija zastupljena simbolički. Kako studij pedagogije ne slijedi dosljedno koncept cjeloživotnog učenja, tako se andragogija unutar pedagogije ne može razvijati kao znanstvena interdisciplina, a niti kao „praktična teorija“.

Ključne riječi

andragogija; obrazovanje odraslih; monodisciplinarnost; multidisciplinarnost; interdisciplinarnost; otvoreni sustavski pristup; studij andragogije

Hrčak ID:

279084

URI

https://hrcak.srce.hr/279084

Datum izdavanja:

5.6.2022.

Posjeta: 2.303 *