Pregledni rad
https://doi.org/10.31299/hrri.58.1.7
Obilježja ranog rječničkog razvoja u djece s poremećajem iz spektra autizma
Klara Popčević
orcid.org/0000-0002-2592-3210
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Borongajska c. 83 f, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Poremećaj iz spektra autizma (PSA) neurorazvojni je poremećaj koji obilježavaju prvenstveno nedostatci u socijalnoj interakciji i komunikaciji. Ti nedostatci, prema nekim teorijskim pristupima, čine nestabilan temelj za usvajanje jezika. U najranijim početcima jezičnog razvoja navedeno se može odraziti već u rječničkom razvoju djece s ovim poremećajem. Moguća odstupanja u rječničkom razvoju istražuju se na razini tempa usvajanja riječi te rječničkog sastava. Istraživanja potvrđuju veliku raznolikost u jezičnim sposobnostima djece s poremećajem iz spektra autizma. Većina djece s ovim poremećajem kasni u proizvodnji prvih riječi te ih usvaja sporijim tempom. Zbog toga je veličina njihova rječnika često manja u odnosu na očekivanja prema kronološkoj dobi. Manji dio istraživanja upućuje na moguća odstupanja u rječničkom sastavu, odnosno razvojnim putanjama pojedinih vrsta riječi. Sastav rječnika djelomično se razlikuje u tipološki različitim jezicima, što upućuje na potrebu istraživanja rječničkog razvoja djece s poremećajem iz spektra autizma u različitim jezicima. U hrvatskom jeziku istraživanja rječničkog razvoja djece s ovim poremećajem za sada ne postoje. Temeljem pregleda istraživanja u ovom se radu izdvajaju ključne kliničke implikacije za logopedske intervencije koje uključuju poticanje jezičnog razvoja djece s poremećajem iz spektra autizma te metodološke implikacije za daljnja istraživanja rječničkog razvoja.
Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma; rječnički razvoj; rječnički sastav; hrvatski jezik; metodologija istraživanja rječnika
Hrčak ID:
279545
URI
Datum izdavanja:
27.6.2022.
Posjeta: 1.881 *