Stručni rad
https://doi.org/10.22598/zefzg.2022.1.129
Izazovi i inicijative u oporezivanju digitalne ekonomije
Maja Mihelja Žaja
orcid.org/0000-0003-1111-3345
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Adrijana Klemens
Sažetak
Gospodarstva diljem svijeta suočavaju se uslijed razvoja digitalnih tehnologija s brzim i radikalnim promjenama koje prodiru u svaki segment tržišta. Digitalna tehnologija imala je ključnu ulogu u razvoju današnje digitalne ekonomije i elektroničkog poslovanja. Tehnologija, kao česti pojam u znanstvenom svijetu, nekada se smatrala tek izumom koji je doprinosio stvaranju novih načina obavljanja proizvodnih procesa, odvijanja poslovanja i života. Nastanku digitalne ekonomije prethodila je digitalna revolucija, odnosno treća industrijska revolucija, a digitalna transformacija poslovanja dovela je do toga da poduzeća i gospodarstva mogu digitalizirati svoje poslovne aktivnosti uz pomoć interneta i sredstava ICT tehnologija. Sve je ovo omogućilo prelazak s industrijskog društva u informacijsko društvo.
Digitalna ekonomija donosi izazove poreznim tijelima u kontekstu direktnog i indirektnog oporezivanja. Međunarodna pravila oporezivanja, koja su kreirana još u prošlom stoljeću, nisu adekvatna za digitalna gospodarstva. Digitalna ekonomija, koja se odvija „online“, ne poznaje postojanje fizičkih granica i omogućuje poduzetnicima obavljanje poslovnih aktivnosti i dopiranje do velikog broja krajnjih potrošača diljem svijeta bez potrebe za fizičkom prisutnošću. Postojeća pravila o oporezivanju dobiti poduzeća nisu primjenjiva na digitalna poduzeća jer ne raspoznaju mjesto ostvarivanja dobiti od mjesta gdje će se dobit oporezivati. Također, trenutačna načela oporezivanja PDV-om ne mogu adekvatno odgovoriti na izazove koje predstavlja e-trgovina s aspekta mjesta oporezivanja jer su isporuke dobara i usluga potpuno digitalizirane. Ovim problemima aktivno se bave Europska unija i Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) zajedno sa skupinom zemalja G20. Prioritet im je putem donošenja prijedloga i potencijalnih rješenja omogućiti pravedno i efikasno oporezivanje kojim bi digitalna poduzeća sudjelovala u pravednom plaćanju porezne obveze sukladno dobiti koju stvarno ostvaruju.
Glavni cilj rada jest prikazati i analizirati ključne izazove, kao i potencijalna rješenja prilikom oporezivanja digitalne ekonomije na kojima Europska komisija i OECD intenzivno rade u okviru paketa mjera BEPS (engl. base erosion and profit shifting), kreiranja CCCTB-a (engl. Common Consolidated Corporate Tax Base) i određenih direktiva s ciljem formiranja Jedinstvenog digitalnog tržišta Europske unije. Analiza određenih privremenih rješenja u direktnom i indirektnom oporezivanju digitalne ekonomije provedena je na odabranom uzorku država članica Europske unije i država OECD-a. Digitalna ekonomija omogućila je potrošačima da kupuju online, a poduzećima da prodaju diljem svijeta bez potrebe da budu fizički prisutni u zemlji svojih potrošača. Navedeno rezultira neadekvatnim ili nikakvim oporezivanjem ovakvih transakcija PDV-om, negativnim efektom na prikupljene prihode od PDV-a i na konkurentnost između domaćih i stranih dobavljača.
Ključne riječi
digitalna ekonomija; oporezivanje; e-trgovina; paket mjera BEPS; CCCTB
Hrčak ID:
280446
URI
Datum izdavanja:
15.7.2022.
Posjeta: 1.228 *