Govor, Vol. 39 No. 1, 2022.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.22210/govor.2022.39.03
Uspješnost učenja mjesta naglaska u hrvatskome standardnome jeziku učenika osmih razreda osnovne škole u Zagrebu
Maja Colnago
orcid.org/0000-0002-6263-3351
; Osnovna škola dr. Ante Starčevića, Zagreb, Hrvatska
Elenmari Pletikos Olof
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Naglasna norma najteže je naučiv sloj hrvatskoga standardnoga jezika. Glavni je razlog činjenica što su hrvatski govori naglasno raslojeni; postoje govori s visinskim sustavom i govori s udarnim naglasnim sustavom. Osim toga, hrvatski je standardni jezik raslojen u visoki i neutralni varijetet koji se u gramatikama i rječnicima isprepliću, stoga postoje brojne naglasne dvojbe i nedosljednosti. Cilj je rada istražiti uspješnost učenja standardnoga mjesta naglaska riječi učenika osmoga razreda osnovne škole u Zagrebu. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine: eksperimentalnu (N = 53), u kojoj su ispitanici s kojima su tijekom jedne školske godine provođene naglasne vježbe, i kontrolnu skupinu (N = 29) u kojoj te vježbe nisu provođene. Ispitanici su snimani na početku i na kraju školske godine u čitanju naglasno neobilježenoga teksta. Na temelju slušne analize obilježeno je mjesto naglasaka koje su ispitanici ostvarili u ciljanim riječima. Rezultati istraživanja pokazuju da se točnost ostvarenja mjesta naglaska u eksperimentalnoj skupini s početnih 42 % povećala na 65 % (poboljšanje izgovora za 23 %), a u kontrolnoj se skupini točnost s početnih 37 % smanjila na 34 % (smanjila se za 3 %). Rezultati potvrđuju dosadašnja istraživanja o naučivosti standardnoga mjesta naglaska, tj. o napretku koji se podučavanjem i vježbom može postići tijekom jedne školske godine. Rezultati ujedno pokazuju i ograničenja jednogodišnjega podučavanja, tj. pokazuju da zagrebački učenici koje se podučavalo standardnomu naglasnom sustavu nisu postigli potpunu promjenu izgovora mjesta naglaska u smjeru visokoga varijeteta standarda.
Ključne riječi
akcentuacija, naglasak, hrvatski jezik, zagrebački govor, poučavanje naglasaka
Hrčak ID:
284705
URI
Datum izdavanja:
25.10.2022.
Posjeta: 1.241 *