Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22210/strjez/51-2/5
Utjecaj semantičke povezanosti na razumijevanje tekstova za čitanje i slušanje
Lukas Paun
orcid.org/0000-0002-5747-9660
; OŠ Julija Kempfa, Požega
Sažetak
U školskoj su nastavi udžbenici često jedini izvor njemačkoga kao stranoga jezika. U ovom
će se radu istražiti utječe li veća semantička povezanost riječi u tekstu za čitanje i slušanje na
njegovo bolje razumijevanje kod osnovnoškolskih učenika koji četiri godine uče njemački kao
strani jezik te kakve implikacije dobivene spoznaje mogu imati na oblikovanje tekstova u
udžbenicima. Stoga su se uspoređivala postignuća učenika na zadatcima uz tekstove za čitanje i
slušanje iz udžbenika za četvrtu godinu učenja s postignućima učenika na eksperimentalnim
tekstovima za čitanje i slušanje. Eksperimentalni su tekstovi sastavljeni pomoću distribucijskoga
semantičkog modela s njemačkim i hrvatskim korpusom podslova televizijskih serija
i filmova. Riječi iz kontrolnoga i eksperimentalnoga teksta bile su jednake frekvencije, no
razlikovale su se po semantičkoj povezanosti unutar semantičkoga prostora. Eksperimentalni
su tekstovi semantički povezaniji od kontrolnih. Razumijevanje se pojedinih tekstova
provjeravalo zadatcima koji su pratili tekstove. Polazi se od toga da će učenici imati bolje rezultate
na zadatcima vezanima uz eksperimentalne tekstove za čitanje i slušanje nego uz kontrolne
tekstove. Analizom riješenih zadataka potvrdila se početna hipoteza.
Ključne riječi
Hrčak ID:
289482
URI
Datum izdavanja:
20.12.2022.
Posjeta: 935 *