Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21857/yrvgqtwlg9

UPOTREBA DIGITALNE TEHNOLOGIJE I NEGATIVNA ON-LINE ISKUSTVA KAO PREDIKTORI ZADOVOLJSTVA ŽIVOTOM KOD HRVATSKIH OSNOVNOŠKOLACA

ANDREJA BRAJŠA ŽGANEC orcid id orcid.org/0000-0003-0846-6297
MARINA KOTRLA TOPIĆ orcid id orcid.org/0000-0001-9829-3056
MARIJA DŽIDA orcid id orcid.org/0000-0003-4969-2143
TIHANA BRKLJAČIĆ
TONI BABAROVIĆ orcid id orcid.org/0000-0003-0838-3205


Puni tekst: engleski pdf 781 Kb

str. 181-206

preuzimanja: 167

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 781 Kb

str. 181-206

preuzimanja: 126

citiraj


Sažetak

Cilj provedenog istraživanja je istražiti odnos različitih domena zadovoljstva životom
te upotrebe digitalnih medija kod djece u dobi od 9 do 12 godina. Pri tome
se usmjeravamo na različite aktivnosti u koje se djeca uključuju uz pomoć digitalne
tehnologije te moguća negativna iskustva koja su povezana uz upotrebu digitalne
tehnologije. Uz ispitivanje postojanja spolnih razlika u navedenim varijablama, cilj
je istražiti njihovu međusobnu povezanost te mogućnost predviđanja zadovoljstva
životom na temelju vremena kojeg djeca provedu u različitim aktivnostima uz digitalnu
tehnologiju i mogućih negativnih iskustava prilikom korištenja digitalne tehnologije
za pristupanje internetu.
Sudionici su 168 djece osnovnoškolske dobi (96 dječaka i 76 djevojčica), u dobi
od 9 do 12 (M=10.19, SD=.868). Učenici su u trenutku testiranja pohađali treći
(N=48, 28.6%), četvrti (N=61, 36.3%), ili peti razred (N=59, 35.1%) osnovne škole u
jednoj od škola u Osijeku ili Varaždinu. Sudionici su za vrijeme jednog školskog sata
ispunili upitnik s mjerama zadovoljstva životom, aktivnostima uz digitalnu tehnologiju
te negativnim online iskustvima.
Zadovoljstvo životom mjereno je Kratkom multidimenzionalnom skalom zadovoljstva
životom za djecu (Seligson i sur., 2003). Na skali od sedam stupnjeva (1
– "Jako nezadovoljan", 7 – "Jako zadovoljan") učenici su procjenjivali koliko su zadovoljni
sa šest različitih domena: obiteljskim životom, svojim prijateljima, svojim
školskim iskustvima, samim sobom, mjestom gdje žive te svojim životom. Učenici
su također procjenjivali koliko vremena provedu u različitim aktivnostima uz korištenje
digitalne tehnologije: igranje igrica, pretraživanju Interneta jer trebaju nešto
za školu, pretraživanju Interneta jer ih nešto zanima, a nema veze sa školom, gledanju
TV-a, gledanju crtića, gledanju filmića ili videa, slušanju glazbe, fotografiranju i
snimanju videa ili glazbe, korištenju društvenih mreža, slanju poruka prijateljima ili
članovima obitelji te objavljivanju stvari na Internetu. Vrijeme provedeno u navedenim
aktivnostima procjenjivali su pomoću skale od 4 stupnja (1 – "Gotovo nikada,
2 – "Rijetko", 3 – „Par puta tjedno“, 4 – "Skoro svaki dan"). Čestice su analizirane individualno.
Za procjenu negativnih iskustava na Internetu učenici su uz pomoć skale
od tri stupanja (1 – "Nikada", 2 – "Nekoliko puta", 3 – "Često") procjenjivali koliko
im se često dogodilo da su na Internetu naišli na seksualni ili agresivni sadržaj,
da im se javio netko koga ne poznaju i tražio podatke o imenu, adresi ili školi, da ih
je netko preko Interneta zadirkivao, ismijavao ili vrijeđao te da su se nakon duljeg korištenja uređaja osjećali neraspoloženo ili uznemireno. Čestice su analizirane
individualno nakon što su odgovori rekodirani u binarne odgovore ovisno o tome
jesu li ikada ili nikada iskusili nešto od navedenoga.
Rezultati pokazuju značajne spolne razlike u učestalosti određenih aktivnosti
uz pomoć digitalne tehnologije te negativnih on-line iskustava. Dječaci nešto češće
koriste Internet za pretraživanje informacija koje nisu vezane uz školu, češće koriste
društvene mreže i gledaju TV. Također, nešto češće nego djevojčice susreću na
Internetu seksualni i agresivni sadržaj. Nisu pronađene spolne razlike u mjerama
zadovoljstva životom. Nadalje, nisu pronađene povezanosti između aktivnosti u
kojima dijete sudjeluje korištenjem digitalne tehnologije i općeg zadovoljstva životom.
Postoje međutim određene povezanost sa specifičnim domenama zadovoljstva
životom, no dok su neki aspekti upotrebe digitalne tehnologije u određenoj
mjeri povezani s nižim zadovoljstvom životom u pojedinim od tih domena (npr.
vrijeme koje djeca provedu gledajući YouTube ili koristeći društvene mreže), neki
aspekti upotrebe digitalne tehnologije povezani su s višim zadovoljstvom životom
(npr. vrijeme provedeno u dopisivanju s prijateljima). Predloženi model predviđanja
zadovoljstva životom na temelju upotrebe digitalne tehnologije i negativnih
on-line iskustava nije se pokazao značajnim.

Ključne riječi

zadovoljstvo životom; aktivnosti uz digitalnu tehnologiju; negativna on-line iskustva; djeca.

Hrčak ID:

289579

URI

https://hrcak.srce.hr/289579

Datum izdavanja:

28.12.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 644 *