Stručni rad
https://doi.org/10.17018/portal.2022.6
Susret s ocem op-arta Victorom Vasarelyjem, restauratorska i povijesno-umjetnička istraživanja te konzervatorsko-restauratorski radovi na kolažu Barson
Majda Begić Jarić
; Hrvatski restauratorski zavod, Odjel za tekstil, papir i kožu
Marta Budicin Munišević
orcid.org/0000-0002-5844-0960
; Hrvatski restauratorski zavod, Odsjek za konzervatorsku dokumentaciju pokretne baštine
Sažetak
Otac op-arta Victor Vasarely autor je kolaža od papira naziva Barson u vlasništvu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu što je jedini takav primjerak u hrvatskim javnim ustanovama u kulturi. Kolaž je nastao 1967. godine tehnikom sitotiska na papiru lijepljenom na papirnatu podlogu i potom na lesonit velikih dimenzija, a na njegov su nastanak utjecali onodobni vodeći objektivistički umjetnički i filozofski pravci i spoznaje pod čijim je utjecajem Vasarely stvarao svoja djela. Kolaž je zatečen vrlo prašnjav i s mnogim oštećenjima po cijeloj površini papirnatog nosioca, poput krakelira, rasušenih i odlijepljenih dijelova te tragova djelovanja insekata. Djela optičke umjetnosti podrazumijevaju neometanu percepciju umjetnine koja je u slučaju kolaža Barson, uslijed nastalih oštećenja, bila onemogućena. Stoga su izvedeni konzervatorsko-restauratorski radovi koji su obuhvatili opsežna istraživanja i brojne probe, a potom i suho čišćenje, podljepljivanje obaju slojeva papirnatog nosioca, odstranjivanje tragova insekata te nužni, minimalni retuš. Pripadajući drveni okvir očišćen je od sloja prašine, a manji, nedostajući dio rekonstruiran je istom vrstom drva te završno retuširan.
Ključne riječi
Hrčak ID:
290097
URI
Datum izdavanja:
30.12.2022.
Posjeta: 765 *